Digitalisering och affärsrelationer : Hur påverkas företags affärsrelationer i samband med ökad digitalisering?

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Digitalisering innebär en stor förändring för samhället och kommer påverka hur företag gör affärer. Företag kommer behöva följa med i den digitala utvecklingen då förutsättningarna kommer förändras. Digitalisering kommer även leda till att företags affärsrelationer påverkas då nya möjligheter till interaktion mellan företag uppkommer. Syfte: Denna studies syfte är att undersöka hur digitalisering med avseende på integrerade affärssystem, e-handel och nya kommunikationskanaler påverkar företags affärsrelationer, gällande aspekterna tillit, makt och kommunikation. Metod: Studien har använt en kvalitativ forskningsmetod med ett hermeneutiskt perspektiv. Det är en multipel fallstudie med semistrukturerade intervjuer med fem fallföretag som empirisk grund. Slutsats: Studien konstaterar att affärsrelationer påverkas både positivt och negativt av digitaliseringen. Digitaliseringsnivån hos företagen i studien har inte hunnit ikapp litteraturens nivå. Därför är förändringen svår för företagen att uttrycka sig konkret om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)