Förskolebarnens tankar kring återanvändning av hushållsavfall : En studie om barns tankar kring återanvändning av hushållsavfall ur en miljösynpunkt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Den här studien undersöker barns tankar om återanvändning av hushållsavfall ur ett miljöperspektiv genom kliniska intervjuer och vid hjälp av konkreta material. Undersökningen sker med en grupp av åtta förskolebarn i åldrarna mellan 4 - 5 år. Studien behandlar miljöfrågor genom minskning av sopor i samband med 3 pelare (miljömässiga, ekonomiska och den sociala kulturen) och 7R´s (minska, återbruka, respektera, reflektera, tänka om, återvinna och omfördela) som Education for Sustainable Develoment (ESD) har utvecklat för att stödja framtidens miljöaspekter genom skolor. Resultatet visar att förskolebarnen i studien har spridda uppfattningar kring återanvändning som är baserat på deras egna livsmiljöer. Barnen tar inte upp några miljövinster trots att de verkar vara miljömedvetna till en viss utsträckning. I studien kom det även fram att barnen bland annat är intresserade av återanvändning som ger vinster inom ekonomiska ramar och personliga resurser. Barnen har lättare att utveckla förmågan och får motivation av att återanvända hushållsavfall genom tydliga förebilder och konkreta exempel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)