A Tour of the Past, Using Augmented Reality for a Story

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Augmented Reality (AR) är på uppgång och många företag lägger miljontals dollar i branschen. Både Google och Apple har nyligen släppt sina egna AR SDK’er som kommer att köras på miljontals enheter inom en snar framtid. AR är verkligen fascinerande och har sagts vara nästa miljard-industri. Målet med denna avhandling är att undersöka vad som är möjligt med dagens AR för mobila enheter och undersöka vilka begränsningar det finns. Det är också intressant att få insikt om hur framtiden ser ut för AR. Dessutom vill jag veta vad är viktigt ur användares synvinkel när man utvecklar en AR-applikation. För att utforska nuvarande mobil AR-teknik utvecklades en prototypapplikation för Malmö Stadsteater. De gav mig olika scenarier som de ville ha under en rundvandring och jag undersökte vad som var möjligt att uppnå relaterat till AR. Applikationen utvärderades sedan, efter utforskning och utveckling av ett scenario, för att få kunskap om en användarens synvinkel. Utvärderingen kombinerade observationsdata med korta intervjuer och ett frågeformulär. Det har visade sig att det är ganska lätt att skapa en arbetsmiljö för AR-utveckling men det finns vissa problem med AR idag. Till exempel fann jag att spårningen inte är optimal, generering av realistiskt innehåll i den verkliga världen är svår och prestandaproblem uppstod på grund av att hårdvaran inte är tillräckligt avancerad. När det gäller användarna är det viktigt att generera realistiskt innehåll med bra placering, ha tydliga indikationer på hur man använder applikationen och hur man placerar sig vid användning. Det har också visat sig vara viktigt att det konstant händer saker i applikationen för att hålla användarnas uppmärksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)