Att förstå texters innehåll : - En litteraturstudie om lärare och elevers didaktiska strategier för läsförståelse.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: För att ta del av information i dagens samhälle krävs förmågan att förstå texters innehåll. Läsförståelse undervisas genom didaktiska strategier i skolan för att elever ska förstå och tolka texter. Trots att elever enligt läroplanen ska få strategier för läsförståelsen har forskning visat att lärare har låga kunskaper om strategier för elevers läsförståelse. Följden kan bli att elever inte förstår texters innehåll när de inte får strategier de kan behöva för läsförståelsen. Syftet med den systematiska litteraturstudien var att undersöka vilka metoder som forskningen framhåller som relevanta för elevers läsförståelse i årskurs tre till sju. Litteraturstudiens slutsats belyste att strategierna att ställa frågor, att förutspå, att klargöra, att sammanfatta samt att visualisera medverkade till elevers läsförståelse. När eleverna bearbetade texter med hjälp av strategierna möjliggjordes ett samspel mellan eleven och texten vilket bidrog till ett meningsskapande och en fördjupad förståelse. En intressant implikation för vidare studier hade varit att genomföra en undersökning där syftet hade kunnat vara att undersöka hur verksamma lärare bedriver undervisning i läsförståelse. Tidigare forskning har visat att lärare förutsätter att läskunniga elever förstår texters innehåll vilket inte kan tas för givet, då lärare måste arbeta aktivt med elevernas läsförståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)