Corporate Social Responsibility och dess påverkan på lönsamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Författare: Aymann Ahmed; Marina Bjelica; [2017]

Nyckelord: CSR; CSP; CFP; Tobins Q; Folksam; lönsamhet;

Sammanfattning: BAKGRUND: Företag fyller en stor roll i vårt samhälle eftersom de på många sätt är en viktig beståndsdel i att driva vårt samhälle mot vidare utveckling. För vidare hållbar utveckling krävs ansvarstagande av alla inblandade parter, men hur mycket ansvar ska företagen egentligen ta? Ska de ta ansvar för aspekter som exempelvis miljö och mänskliga rättigheter? Eller ska de endast fokusera på att vara så vinstmaximerande som möjligt? SYFTE: Syftet med denna uppsats är att undersöka sambandet mellan svenska företags rapporterade hållbarhetsredovisning och deras lönsamhet. METOD: För att kunna svara på syftet på bästa sätt valdes en kvantitativ metod med ett deduktivt synsätt. Tvärsnittsdesign valdes eftersom studien skulle undersöka sambandet mellan Corporate Social Responsibility och lönsamhet under en viss tidpunkt. Variabeln CSR operationaliseras genom användning av Folksams index för ansvarsfullt företagande och lönsamhet genom en justerad formel för Tobins Q. En regressionsanalys gjordes för att kunna undersöka korrelationen mellan CSR och lönsamhet. SLUTSATS: Sambandet mellan CSR och lönsamhet är neutralt, det vill säga statistiskt går det inte att påvisa något signifikant samband mellan CSR och lönsamhet för de studerade företagen i denna studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)