Förberedande chefsträning -Hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Förberedande chefsträning – hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete? Nyckelord: Förberedande chefsträning, trainee, traineeprogram, ledar- och chefskap, erfarenhetsbaserat lärande. Författare: Lena Barkstedt, Tina Kardum, Daniel Kelly och Peter Mjärdner Handledare: Per-Hugo Skärvad och Robert Wenglén Problem: Hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete? Hur ser innehållet ut i den förberedande chefsutbildningen, vad lärs ut? Hur ser inlärningsprocessen ut i utbildningen, hur lärs det ut? Är det möjligt att lära ut ledarskap? Syfte: Vårt syfte är att skildra hur organisationer förbereder potentiella chefer. Detta gör vi genom att beskriva ett företags traineeprogram, dess innehåll och inlärningsprocess. Vidare ämnar vi belysa eventuella skillnader mellan tidigare forskning och hur utformningen av förberedande chefsträning ser ut i praktiken och söker förklara vad skillnaderna kan vara ett uttryck för. Metod: I uppsatsen utgår vi från empiriska data, samtidigt som vi delvis har en teoretisk utgångspunkt, varför vi valt en abduktiv ansats. Vi har genomfört en kvalitativ studie för att beskriva ett företags traineeprogram med tyngdpunkt vid vad företaget lär ut och hur lärandet går till. Tyngdpunkt har lagts vid ett fåtal utvalda teorier (Mintzberg, Hales och Kolb) för att få en större förståelse och en djupare insikt i ämnet. Våra primärdata är i huvudsak hämtade från personliga intervjuer. Sammanställningen av intervjumaterialet redovisas i empirin. I analysen diskuterar vi innehållet och processen utifrån det teoretiskt presenterade materialet. Slutsats: Vi har funnit likheter i klassiska arbetsuppgifter som att leda och dirigera arbete, ge feedback och hantera kriser. Den största skillnaden är att arbetsuppgifter som i teorin anses vara bisysslor, betraktas som betydelsefulla att kunna hantera i realiteten. Det gäller i synnerhet ”mjuka” arbetsuppgifter som att motverka stress, hantera gruppdynamik samt motivera och entusiasmera medarbetare. Vidare kan vi konstatera att vissa delar av undervisningen i den förberedande chefsträningen överensstämmer med inlärningsprocessen i teorin, men att teori och verklighet skiljer sig åt i avsaknaden av reella praktikmoment. För att kunna utbilda effektivt bör företag definiera vad de anser att chefer ska göra innan de startar en utbildning, samt låta ledarskapet utövas i reell miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)