Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Coping genom studentlivet: Strategier för att hantera studierelaterad stress.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Universitetsstudenter upplever stress i relation till studierna. Negativ stress kan påverka en individs hälsa. Därför är det av vikt att använda copingstrategier för att hantera stress. LÄS MER
2. Risk- och skyddsfaktorer till akademisk stress bland studerande utan barn och studerandeföräldrar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Att studera på universitet och högskolor ska vara möjligt för alla. Dock saknasstudiefrämjande insatser för och forskning om studerande föräldrar. LÄS MER
3. Akademisk Stress : Verkligheten av stressfaktorers innebörd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Akademisk stress bland studenter på universitetet har ökat samtidigt som samhällets krav och förväntningar i arbetslivet intensifieras. Ökningen av akademisk stress skapar behovet att införskaffa mer kunskap om vilka studierelaterade faktorer som kan vara bakomliggande och dess innebörd. LÄS MER
4. Prokrastinering bland studenter: en explorativ studie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambanden mellan prokrastinering och flera psykologiska variabler; stress, coping, akademisk motivation, self-efficacy och känsla av samhörighet. Syftet var även att undersöka skillnader mellan universitetsstudenter som läser olika program och fristående kurser i en svensk population. LÄS MER
5. En prediktionsstudie av svenska högskolestudenters studieprestationer : – påverkar faktorer som akademisk self-efficacy, akademisk motivation, stress och resilience coping samt oro för ekonomi, kön och antal studieår studenternas studieprestationer?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa enkätstudien, baserad på 135 universitets-studenter, var att försöka identifiera faktorer som kan predicera akademiska prestationer bland universitetsstudenter. Hypotesen var att det finns ett positivt samband mellan studenterna studieprestationer och deras akademiska self-efficacy, akademiska motivation och resilience coping, samt ett negativt samband mellan stress och studieprestationer. LÄS MER