Sökning: ": Akademisk stress"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden : Akademisk stress.

  1. 16. Stress och dess r­elation till kön, akademisk self-efficacy, copingstrategier och fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Isabella Ström; Camilla Breberg; [2019]
    Nyckelord :perceived stress; academic self-efficacy; coping strategies; physical activity; gender differences;

    Sammanfattning : Stressrelaterade besvär är ett stort samhällsproblem inte minst bland studenter. Tidigare forskning tyder på att stress är ett multifaktoriellt fenomen. Syftet med studien var att undersöka relationen mellan stress och kön, akademisk self-efficacy, copingstrategier samt fysisk aktivitet. LÄS MER

  2. 17. ARBETANDE STUDENTER - Balans i liviet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Olivia Malmgren; [2018-08-21]
    Nyckelord :part-time work; stress; student; work; work-life balance; anxiety; need; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vad som påverkar studenternas val till arbete, men även att undersöka studenternas egen uppfattning över deras förmåga att balansera arbete, studier och privatliv. Teori: Tidigare forskning och teorier kring motivation och akademisk framgång, krav-, kontroll- och stödmodellen, studentens upplevelse samt work-life balance. LÄS MER

  3. 18. Med examensbeviset i handen – utbildning kontra verklighet : En kvalitativ studie om hur nyexaminerade socionomer upplever och hanterar utmaningar i övergången från studier till yrkeslivet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Fredrika Sten; [2018]
    Nyckelord :Nyckelord: Nyexaminerad; socionom; nyanställd; yrkesliv; socionomutbildning; utmaning; stress;

    Sammanfattning : Socionomer rekryteras till ett vidsträckt verksamhetsfält där arbetsuppgifterna ofta präglas av olika utmaningar, etiska dilemman och komplexa beslutsfattningar. Socionomutbildningen är utformad för att balansera generell akademisk kunskap och praktisk yrkesförberedelse, i syfte att rusta blivande socionomer att kunna möta och bistå människor i socialt utsatta livssituationer. LÄS MER

  4. 19. Faktorer som påverkar sjuksköterskestudenters stress under VFU

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :David Martinsson; Michelle Bodell; [2018]
    Nyckelord :Omvårdnad; Sjuksköterskestudenter; stress; stressfaktorer; VFU;

    Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av sjuksköterskestudenter upplever sig själv som stressade under VFU, vilket kan leda till försämrad akademisk prestation, depression och försämrad omvårdnad. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva vilka faktorer som påverkar sjuksköterskestudenters stress under VFU. LÄS MER

  5. 20. Akademisk framgång och förberedelse inför arbetslivet : Effekter av en KBT-baserad stresshanteringsintervention avseende resiliens, livstillfredsställelse och användning av copingstrategier.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Resilience; Life Satisfaction; Coping; Stress Management; Nursing Students; Resiliens; livstillfredsställelse; coping; stresshantering; sjuksköterskestudenter;

    Sammanfattning : Studier visar att många sjuksköterskestudenter upplever sig oförberedda inför ansvaret och stressen som sjuksköterskeyrket innebär och därmed överväger att lämna yrket inom fem år. Redan under studietiden är det många sjuksköterskestudenter som upplever stress- och utmattningssymtom, vilket påverkar det psykiska välbefinnandet samt engagemang och ambition till att leverera en säker och kvalitativ vård i kommande yrkesliv. LÄS MER