Sökning: ": Akademisk stress"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden : Akademisk stress.

  1. 6. Gymnasieelevers upplevelse av akademisk motivation : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ida Andersson; Victoria Carlzon; [2022]
    Nyckelord :Akademisk motivation; upplevelse; elever; engagemang; tillhörighet; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att utforska svenska gymnasieelevers upplevel­ser av vad som engagerar och motiverar dem i studierna, även benämnt akademisk motivation. Syftet undersöktes genom åtta semi­strukturerade intervjuer vilka analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 7. Högskolestudenter och coping : Har högskolestudenters self-efficacy och kontroll-lokus betydelse för deras copingstrategier?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Filip Langwagen; Felicia Fagerell; [2022]
    Nyckelord :coping; academic self-efficacy; academic locus of control; college students;

    Sammanfattning : Att i perioder känna sig stressad är en naturlig mänsklig respons. Däremot hanterar människor sin stress på olika sätt. Utifrån tidigare forskning inom stresshantering, också kallat coping, har den här studien urskilt tre övergripande copingstrategier: problemfokuserad, aktiv emotionell och undvikande emotionell. LÄS MER

  3. 8. Fysisk aktivitet bland gymnasieelever under COVID-19 : En enkätstudie

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för hälsovetenskap

    Författare :William Lind; [2021]
    Nyckelord :: Akademisk stress; Covid-19; psykisk hälsa; distansundervisning;

    Sammanfattning : Insufficient physical activity is a problem that gets more severe as individuals reach their teens, which affects their physical and mental health negatively.The societal impact of COVID-19 has amounted to many changes in the daily lives of the youth and has possibly affected their physical activity levels. LÄS MER

  4. 9. A challenge or a threat : Exploring expressive writing as a reframing tool to cope with the transition to online learning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nils-Olof Parfa; Olle Östlund; [2021]
    Nyckelord :Academic stress; coping; loneliness; challenge; threat; worry; confidence; Akademisk stress; coping; utmaning; hotfullt; oro; självförtroende;

    Sammanfattning : The COVID-19 pandemic has extensively impacted upon society and limited opportunities for social interaction due to government regulations. University students have been required to adapt to a transition from classroom to online based learning, with a subsequent loss of resources and study-specific venues for social interaction. LÄS MER

  5. 10. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av att börja arbeta inom vården. : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jelena Latinovic; Amela Zverotic; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhet; förväntningar; nyutexaminerad; sjuksköterska; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Efter tre år av studier får den nyutexaminerade sjuksköterskan både en yrkes-och en akademisk examen. Sjuksköterskeyrket är komplext och kräver kompetens i flera olika områden. LÄS MER