Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Performance Measurement Systems, Middle Managers, and the Fight over Control

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nicole Kronkvist; Fritjof Janson; Maja Muscat Scerri; [2023]
    Nyckelord :Performance Measurement Systems; Expectancy Theory; Middle Managers; Control; Motivation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Performance Measurement Systems, Middle Managers, and the Fight over Control Seminar Date: June 2nd, 2023 Course: Business Administration: Bachelor’s degree project in organization. Undergraduate level, 15 credits. LÄS MER

  2. 2. KEY PERFORMANCE INDICATORS TO INCREASE LOGISTICS PERFORMANCE IN THE DAIRY INDUSTRY : A CASE STUDY IN THE DAIRY INDUSTRY

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tor Shimamura Fagle; [2023]
    Nyckelord :Supply Chain; Supply Chain Management; Logistics Performance; Inventory Management; Performance Measure; Performance Measurement System; Key Performance Indicator; MICMAC; Self-Structured Interaction Matrix; Food Supply Chains; Dairy Industry.; Försörjningskedja; Försörjningskedjehantering; Logistikprestanda; Lagerhantering; Prestationsmått; Prestationsmätningssystem; Nyckelprestandaindikator; MICMAC; Självstrukturerad interaktionsmatris; Livsmedelskedja; Mejeriindustri.;

    Sammanfattning : The dairy industry is a complex system that involves many stakeholders and processes, from production to distribution. To measure and improve the performance of this system, a comprehensive and reliable Performance Measurement System (PMS) is needed. A PMS is a tool that helps to evaluate the efficiency and effectiveness of supply chain operations. LÄS MER

  3. 3. Prestationsmått vid uppstart : En fallstudie av Northvolt Ett i Skellefteå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Martin Sandgren; Carlos Porras; [2023]
    Nyckelord :Performance indicators; key performance indicator; performance measurement; co-creation; performance measurement systems; Prestationsmått; nyckeltal; prestationsmätning; medskapande; prestationsmätningssystem;

    Sammanfattning : Prestationsmått och dess formulering tillsammans med målsättningsteorin är två vanligtförekommande begrepp i de flesta produktionsenheter. Syfte med studien är att beskrivaoch förklara hur prestationsmått formuleras i en ny produktionsenhet. Examensarbetetbeskriver vikten av medskapande mellan företag och dess kunder. LÄS MER

  4. 4. Miljömässig hållbarhet inom försörjningskedjor : En studie i hur svenska företag kan säkerställa prestationer inom miljömässig hållbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paridon; Jesper Ulmehag; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Sammanfattning  Hållbar utveckling ses av många som en nödvändighet för att framtidens befolkning ska kunna ha samma möjligheter och förutsättningar som  dagens generation har växt upp med. De globala målen för en hållbar utveckling berör bland annat hur världen ska sträva mot att tillhandahålla hållbara industrier, nya innovationer samt att strukturer som främjar en mer hållbar konsumtion och produktion ska säkerställas. LÄS MER

  5. 5. Prestationsmätning i prenumerationsföretag: : Hur prenumerationsföretag använder prestationsmätning ochpå vilket sätt det bidrar till att förlänga kundernas varaktighet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Anna Asplund; Martin Fröström; [2020]
    Nyckelord :Subscription model; subscription-based businesses; performance measurement; performance measurement systems; customer value.; Prenumerationsmodell; prenumerationsföretag; prestationsmätning; prestationsmätningssystem; kundvärde.;

    Sammanfattning : Prenumerationsmodellen är inget nytt fenomen, men har på senare tid spridit sig till nya branscher. Modellen har populariserats till följd av bland annat digitaliseringen, den ökade konkurrensen och nya framväxande kundvärden. LÄS MER