Sökning: ": Relationskompetens"

Visar resultat 16 - 20 av 192 uppsatser innehållade orden : Relationskompetens.

  1. 16. Fritidshemslärares upplevelser av relationsskapande med elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hatije Bekiri; Besjana Terziu; [2023]
    Nyckelord :relationsskapande; barngrupper; ramfaktorteorin; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter har vi lagt märke till att det är många elever inskrivna på fritidshemmet men oftast få verksamma lärare. Elever med särskilda behov har inte alltid någon resurs på fritidshemmet och då får fritidshemslärare ta över rollen och agera resurs för eleverna som behöver extra stöttning för att klara av dagen på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 17. “Man kan inte älska alla, men du skarespektera alla” : En kvalitativ studie om fem förskolläraresrelationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Elisabet Bartenius; Esmeralda Jasarevic; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskollärare; makt; pedagogik; relationer; relationskompetens;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur förskollärares relationskompetens ser ut och tas i uttryck i den pedagogiska verksamheten. Studien är en kvalitativ studie, där fem olika förskollärare genom en kvalitativ skuggningsmetod har skuggats under en hel arbetsdag. LÄS MER

  3. 18. När det brinner i knutarna : En studie om vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagoger i förskolan och vilka möjligheter specialpedagoger har att kunna möta dessa förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Deiters; Eva Widmark; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; förskola; yrkesroll; relationskompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagogen i förskolan och hur specialpedagogen i sin tur kan möta dessa förväntningar i relation till sitt uppdrag. För att kunna undersöka det har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats bestående av semistrukturerade intervjuer med nio respondenter (tre barnskötare, tre förskollärare och tre specialpedagoger) som arbetar i eller mot förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 19. ''Det är ju ett våldsamt liv, att vara missbrukare.'' : Socialsekreterares syn på ASI-intervjuns användbarhet beträffande våld i nära relationer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Isabell Eklöf; Mimmi Wallin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Addiction Severity index; intimate relationship violence; social worker.; Addiction Severity index; socialsekreterare; våld i nära relation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: ’’Det är ju ett våldsamt liv, att vara missbrukare’’- Socialsekreterares syn på ASI- intervjuns användbarhet beträffande våld i nära relationer  Författare: Isabell Eklöf och Mimmi Wallin Nilsson  Syftet med studien var att undersöka hur socialsekreterare inom alkohol-och drogmissbruksområdet uppfattar ASI-intervjuns användbarhet att identifiera våld i nära relation samt stödja våldsutsatta och våldsutövare. Data samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare inom alkohol- och drogmissbrukområdet med erfarenhet av ASI i Sverige. LÄS MER

  5. 20. Musik mellan människor : Beskrivningar av lärares betydelse för gymnasieelevers musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Agnes Einerstam Karis; [2023]
    Nyckelord :Interpersonal relations; music making; relational pedagogy; relational competence; Mellanmänskliga relationer; musikskapande; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur elever upplever musikskapande undervisning på gymnasiet och hur de beskriver lärarens del i deras kreativa process. Det empiriska materialet är insamlat från två fokusgruppsintervjuer med elevgrupper som studerar musikprofil på gymnasiet. LÄS MER