Sökning: " Ljudspel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet  Ljudspel.

  1. 1. Investigating gameplay and gaming experience in an audio-only puzzle game using stressful versus calm ambience

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Catherine Crépault Wibe; [2021]
    Nyckelord :audio engineering; game; soundgame; audiogame; gaming experience; player experience; sound-only game; stressful; calm; ambience; computer game; ljudteknik; spel; ljudspel; stress; lugn; atmosfär; spelupplevelse; dataspel;

    Sammanfattning : This study investigates if gameplay in an audio-only puzzle game differs when the player is feeling stressed or calm. This was done by conducting a test where 14 participants played an audio-only, puzzle game with two levels. One level containing stressful ambience and the other level containing calm ambience. LÄS MER

  2. 2. Navigering med hjälp av ambience inom ett ljudspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anton Isaksson Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Sounddesign; Audiogames; Navigation; Ambience;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur spelare upplever ljudspel, vars navigation helt förlitar sig på ljuddesign. Frågeställningen är: ”Går det att skapa ett ljudspel som utnyttjar ambiencen till att hitta spelarens riktning och lokalisera sig utan att förlora spelarens upplevelse?”. LÄS MER

  3. 3. Spelvana och dess påverkan inom ett ljudspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elias Vikner; [2021]
    Nyckelord :Ljudspel; inre bilder; spelvana; lyssningslägen; ljudmiljö; navigering;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur personer med olika spelvana uppfattar en spelljudmiljöoch orienterar sig i den. Det spel som testats är ett ljudspel som saknar visuellt innehåll.Genom teorier kring inre bilder, lyssningslägen och tv-spels positiva inverkan påmänniskor har resultaten i studien analyserats. LÄS MER

  4. 4. Att spela med öronen : Att använda informativt ljud istället för grafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Joel Ekberg; Oliver Engström; [2020]
    Nyckelord :Navigering; Ljudspel; Underhållning; Auditiv information; Tillgänglighet; Synnedsättning; Serious games;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på forskning kring digitalt spel och ljud. Därmed innehåller studien mycket om synnedsatta personer och ljudspel. Studien använder sig av kvalitativa metoder för att samla in data om hur effektivt man kan byta ut grafisk information med auditiv information. LÄS MER

  5. 5. Navigering och mental representation med ljud i en icke-visuell 3D miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rickard von Friesendorff; [2019]
    Nyckelord :sound; games; navigation; mental representation; audio; ljud; spel; navigering; mental representation; ljudspel;

    Sammanfattning : Denna studie tar upp forskning kring tillgänglighet inom data/tv-spel och fokuserar främst på ljudspel, en genre som särskilt uppstått för synnedsatta. Texten tar upp frågeställningen kring seende personers upplevelser av ljudspel och att kvalitativ data ska samlas in för denna studie. LÄS MER