Sökning: " positivt negativt diskursanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden positivt negativt diskursanalys.
1. Under the Digital Media Spotlight: The Entity of Rasmus Paludan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Digitaliseringen och framväxten av Web 2.0 har förändrat dagens medielandskap och skapat nya förutsättningar för nyhetsmedier och dess intressenter. Till följd av det har mainstream och alternativ media större utrymme att nå och påverka en bredare publik. LÄS MER
2. AI – banbrytande möjlighet, eller hotfull fara? : En studie av den svenska nyhetsrapporteringen av AI efter lansering av Chat GPT-3.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur AI framställs i de två största kvällstidningarnadå ChatGPT-3 lanserades i november 2022 fram till mars 2023. Studien syftar till att ta reda på om framställningen av ämnet AI har varit övervägande negativt eller positivt genom att undersöka 50 publicerade artiklar från vardera tidning samt vidare analys av två artiklar. LÄS MER
3. Två Vägar, Ett Språk : En undersökning av hur högstadieelever upplever svenska som andraspråk jämfört med svenska
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka högstadieelevers upplevelser gentemot svenska som andraspråk (SVA) och vilka faktorer som formar dessa upplevelser. Tidigare forskning visar ambivalenta attityder hos elever gentemot SVA (Hedman & Magnusson, 2020). LÄS MER
4. Medför den fria leken fria val? : -En diskursanalys om förskollärarnas tal om barns fria lek i förskolan samt hur de positionerar sig i förhållande till den.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Den fria leken förekommer i barnens vardag hela tiden både i hemmen och i förskolans olika miljöer. Den fria leken finns alltid där men får möjligen inte lika stort utrymme för reflektion kring vad den faktiskt innebär och hur betydelsefull den kan vara. LÄS MER
5. ”Rullstolen kommer aldrig vara ett hinder om du inte låter den vara det” : -En diskursanalys om hur karaktärer med funktionsnedsättningar representeras i barnlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har syftet att få en fördjupad förståelse för de diskurser om funktionsnedsättningar som framträder genom bild och text i åtta barnböcker som kan användas på förskolan. Tidigare forskning har visat att barnlitteratur kan påverka eller motverka barns fördomar och stereotyper kring funktionsnedsättningar genom högläsning. LÄS MER