Sökning: "´nationella prov i svenska"

Visar resultat 21 - 25 av 261 uppsatser innehållade orden ´nationella prov i svenska.

  1. 21. Det muntliga anförandet i gymnasieskolan : En kvalitativ studie av elevers retoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ebba Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Retorik; retoriska funktioner; muntligt anförande; språkutveckling; nationella prov;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks gymnasieelevers retoriska utveckling mellan kurserna svenska 1 och svenska 3. Syftet med studien är att få en inblick i huruvida det sker en retorisk och språklig utveckling under gymnasieåren. LÄS MER

  2. 22. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  3. 23. Grammatik, betyg och kommunikationsstrategier : En studie av bedömning i svenska som andraspråk

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; processbarhetsanalys; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Med syftet att öka kunskapen om bedömningen inom ämnet svenska som andraspråk undersöks nationella prov-texter i årskurs 6 och 9 med fokus på det språkliga betygskriteriet, vilket operationaliseras i form av Manfred Pienemanns processbarhetsanalys. Processbarhetsnivå jämförs med provbetyg i en korrelationsanalys, för att söka eventuella samband mellan processbarhetsnivå och provbetyg. LÄS MER

  4. 24. ”Att särskilt beakta” : En intervjustudie om svensklärares värdering av det nationella provet som betygsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anja Held Barkskog; [2022]
    Nyckelord :betygsättning; betyg; svenskämnet; svenska; nationella prov; ämneskonception; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken vikt svensklärare tillmäter resultaten från det nationella provet i svenska i sin betygsättningspraktik samt om det finns något samband mellan svensklärares ämneskonception och hur det nationella provet värderas vid betygsättningen. Metoden som använts för att besvara studiens syfte och frågeställningar är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sju svensklärare. LÄS MER

  5. 25. Jämförande analys av argumenterande texter i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Aliaksandra Rybachkina; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; argumenterande texter; nationella prov; argumentanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om gymnasielevernas argumenterande texter följer en typisk struktur för argumentation och om det finns skillnader i texterna mellan elever som läser svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet. Undersökningen görs genom argumentanalys och analys av textmönster utifrån en handbok som riktmärke. LÄS MER