Sökning: "´vad är livsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden ´vad är livsfrågor.

  1. 1. Vad är livsfrågor och hur undervisar man kring dem? : Ett arbete som baserat på en enkätundersökning analyserar hur lärare undervisar om livsfrågor inom ämnet religionskunskap på mellanstadiet.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mathias Hansson; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; livsfrågor; existentiella frågor; filosofi;

    Sammanfattning : This study examines how teachers in Swedish schools educate students about existential questions. To be more specific, how this is being done in the subject of religious studies in middle school. In the context of Swedish education, these questions are referred to as “livsfrågor”, which literally can be translated to life questions. LÄS MER

  2. 2. Existentiella frågor ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares förståelse, erfarenhet och idealbild av existentiella frågors roll i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Ljungvall; [2021]
    Nyckelord :Existential questions; religious studies; qualitative research; interview study; Existentiella frågor; livsfrågor; religionskunskapsundervisning; kvalitativ forskning; intervjustudie;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study that looks into teacher’s conceptualization of existential questions and their experiences with working with such questions in religious studies at upper secondary school. Previous research indicates that existential questions are often left behind in religious studies and that teachers feel unsecure when working with such questions in the classroom. LÄS MER

  3. 3. Vad vill eleverna läsa om i religionsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rabije Kraja; [2021]
    Nyckelord :religionsdidaktik; identitet; livsfrågor; livsåskådningar; sekularisering; kultur; traditioner; stereotyp.;

    Sammanfattning : Att religionsundervisningen är ointressant för eleverna är något man ständigt hör, men vad är det egentligen som gör religionsundervisningen så ointressant. Har det med sekulariseringen att göra, där religionen inte har någon betydelse i samhället? Eller är det fel på lärarnas didaktik?  Uppenbarligen handlar det om att eleverna har tröttnat på den faktaorienterade undervisningen, eller det historiska perspektivet av religion som ständigt tas upp. LÄS MER

  4. 4. ”Det skapar en bredare bild för vad man ska vara rädd för” : Ondska som ett kontroversiellt ämne i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amalia Gyllenberg; [2021]
    Nyckelord :Ondska; kontroversiella frågor; religionsundervisning; teodicéproblemet; Robert Stradling;

    Sammanfattning : Trots att forskning om kontroversiella frågor i religionsundervisningenökat under senare år finns hittills inga studier som utgår från hur temat ondska hanteras avlärare. Denna studie har syftat till att undersöka vilka frågor ämneslärare i religionskunskapenpå högstadiet och gymnasiet avhandlar när de behandlar ondska, men även hur lärare gårtillväga när de talar om ondska i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Finns det något som är tabu? : Intervjuer om livsfrågor med verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karin Hult; [2020]
    Nyckelord :Intervjuer; religion; livsåskådningar; uppfattningar; erfarenheter; läroplanen; livsfrågor.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit vad lärare uppfattar i klassrummet, kring samtal och diskussioner med sina elever, om livsfrågor inom ämnet religionskunskap. För att ta reda på detta har jag använt mig av en kvalitativ metod som innefattar intervjuer med två lärare, från två årskursintegrerade klasser med årskurserna 1–3, och en lärare från årskurs 5 för att hon har jobbat med eleverna sedan årskurs 1. LÄS MER