Sökning: "Ägarstruktur hållbarhet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Ägarstruktur hållbarhet.
1. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomiSammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER
2. Ägarstruktur och hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie över röststarka ägare och kvalitet i hållbarhetsredovisning hos svenska börsnoterade företag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Från intressenter och investerare finns ett tilltagande intresse för hållbarhet och större svenska företag måste numera publicera en hållbarhetsredovisning. Ägarstrukturen i Sverige utmärker sig med hög förekomst av ägare med röststarka aktier. LÄS MER
3. Ägarstruktur : Hur påverkar det företags hållbarhetsredovisning?
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Svenska företag har visat sig vara bland de bästa i världen på hållbarhetsredovisning. Tidigare studier har försökt hitta förklaringsfaktorer för att definiera vilka faktorer som ökar den mängd hållbarhetsupplysningar företag rapporterar frivilligt. LÄS MER
4. Aktielikviditet och innovationsförmåga : finns det ett samband?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Innovationsförmåga är viktigt för företags konkurrenskraft och är kopplad till ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet i samhället. Tidigare forskning har undersökt aktielikviditetens inverkan på innovationsförmågan hos amerikanska bolag men har kommit fram till motstridiga resultat. LÄS MER
5. Kommunicera hållbart : En studie om hur konsumenter uppfattar CSR-kommunikation från familjeföretag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Vi lever i en tid där allt fler företag insett vikten av att ta ansvar över vår planet och där ett ansvarstagande utöver det ekonomiska har blivit en naturlig del i deras arbete. Konsumenterna vill i större utsträckning göra medvetna val och efterfrågar mer information om hållbarhet från företag. LÄS MER