Sökning: "Ämnesövergripande samarbete"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden Ämnesövergripande samarbete.

  1. 11. Hur matematiken kan göras mer relevant för elever på yrkesprogram : En litteraturstudie av matematik på gymnasiets yrkesprogram och hur matematiken kan kopplas till elevernas kommande yrke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mattias Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; Matematik på yrkesprogram; relevans; synliggöra matematik;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram i Sverige presterar sämre på nationella proven i matematik jämfört med elever på högskoleförberedande program (detta trots att matematikkurserna på yrkesprogram är anpassade till yrkesutbildningen och ofta på en lägre teoretisk nivå än på de högskoleförberedande programmen). En anledning till varför eleverna lyckas sämre kan vara att eleverna inte ser nyttan med matematiken, det vill säga att det i kurserna saknas en tydlig koppling till hur de kan använda matematiken i sitt kommande yrke. LÄS MER

  2. 12. Hur uppfattas produktutveckling av lärare och elever inom inriktningen Design och Produktutveckling på Teknikprogrammet? : En studie kring hur ett tvärdisciplinärt område undervisas och hur det uppfattas av eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Minna Westbom; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Teknikprogrammet; Design och produktutveckling; produktutveckling; tvärdisciplinär undervisning; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om uppfattningarna angående produktutveckling skiljer sig åt inom Teknikprogrammets inriktning Design och produktutveckling i gymnasieskolan. Det ingår i examensmålen för inriktningen att eleverna ska tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter med avseende på produktutveckling men produktutveckling finns inte som egen kurs och nämns inte explicit i alla inriktningens kurser. LÄS MER

  3. 13. Ämnesövergripande arbete i ämnet historia pågymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tobias Hansson; Jarl Vikner; [2021]
    Nyckelord :Gymnasium; historia; kunskapsöversikt; ämnesövergripande arbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att sammanställa vad tidigare forskning och beprövad erfarenhet säger om ämnesövergripande arbete i historia på gymnasienivå. Detta sker utefter vår frågeställning som efterfrågar konkreta exempel på ämnesövergripande undervisning, samt eventuella fördelar eller utmaningar med detta. LÄS MER

  4. 14. Utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Sara Nelson; [2021]
    Nyckelord :utbildning och lärande för hållbar utveckling; LHU; HU; pluralism; Skolverket; ämnesövergripande; ämnesdidaktik; fortbildning; kollegialt lärande; åk 7-9; framtidshopp; värdeskapande lärande; agens; kvalitetsarbete; General Works;

    Sammanfattning : Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling. Många skolor och lärare har svårt att leva upp till detta. LÄS MER

  5. 15. Det kommer när tiden är inne : En kvalitativ studie av trä och metallslöjdslärares uppfattningar kring relationsskapande med elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Strand; [2021]
    Nyckelord :slöjd; utbildning; relationer; pedagogik; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på trä- och metallslöjdlärares uppfattningar kring relationsskapande, samt att synliggöra relationskompetensen i lärarprofessionen. Martin Bubers filosofi, det sociala och det mellanmänskliga bildar tillsammans med Jonas Aspelins relationella pedagogik ett teoretiskt ramverk för studien. LÄS MER