Sökning: "Ämnesövergripande undervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 224 uppsatser innehållade orden Ämnesövergripande undervisning.
21. ”Vi kunde nästan inte ens uttala ordet entreprenöriellt lärande” : En kvalitativ intervjustudie om hur uppdraget att främja entreprenörskap uppfattas och realiseras inom svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur uppdraget att främja entreprenörskap kan realiseras inom svenskämnets konstruktioner. Syftet är även att öka kunskapen om svensklärares uppfattning och erfarenhet av uppdraget i relation till svenskundervisning. LÄS MER
22. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER
23. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER
24. Undervisning i sex-och samlevnad : Lärare och rektorers erfarenheter och förväntningar på förändringar genom införandet av Lgr22
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Obligatorisk skolundervisning rörande sexualitet har bedrivits i Sverige under nästan 100 år. Under hela den tiden har ämnets utformning, vara eller inte vara, samt betydelse och innehåll debatterats och studerats. LÄS MER
25. Energibegreppet i geografiämnet sett ur en naturvetares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie behandlar energibegreppet i geografiämnet. Energibegreppet är komplext, inte minst för att det behandlas i olika kontexter med olika betydelser. Som lärare i naturvetenskapsämnena vill man förstå elevernas lärande om naturvetenskapliga begrepp, även om lärandet ligger utanför de egna ämnena. LÄS MER