Sökning: "Ämnesdidaktisk kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Ämnesdidaktisk kompetens.

  1. 1. "Om man inte vill att eleverna ska hålla på med sånt skit måste man förmedla riskerna med preparaten" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver och planerar lektioner som berör droger och dopningspreparat

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Khalil Michael Abily; Gordon Selenius; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; idrott och hälsa; dopning; droger; pedagogiska triangeln; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka hur idrottslärare på gymnasiet planerar och genomför undervisning om droger och dopningspreparat. Frågeställningar  Vilka tillvägagångssätt använder idrottslärare när det gäller att belysa effekterna av droger och dopningspreparat?  Vilka förutsättningar, hinder och möjligheter ser idrottslärare med undervisning om droger och dopningspreparat? Hur upplever idrottslärare sin ämnesdidaktiska kompetens gällande droger och dopning?   Teori och metod Studien baseras på didaktisk teori i allmänhet och den didaktiska triangeln i synnerhet samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarkompetenser, nyckeln till en god samverkan? : En kvalitativ studie om förskollärarkompetenser i relation till samverkan med vårdnadshavare med annan språklig bakgrund än svenska

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Blerta Ahmeti; Elmina Ameti; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; förskollärarkompetenser; samverkan; vårdnadshavare; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur behöriga förskollärare beskriver att deras förskollärarkompetenser används i mötet med vårdnadshavare med annan språklig bakgrund än svenska. Syftets frågeställningar berör hur förskollärare beskriver sina yrkeskompetenser i relation till samverkan med vårdnadshavare samt vilka yrkeskompetenser som anses vara betydelsefulla i mötet med vårdnadshavare med annan språklig bakgrund än svenska. LÄS MER

  3. 3. Handskrift eller datorskrift? : En ämnesdidaktisk intervjustudie med lärare i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Brahn Johansson; [2020]
    Nyckelord :Svenska; handskrift; digitala verktyg; digitalisering; attityder; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares motiveringar till valet av skrivverktyg i svenskundervisningen. I och med den ökade digitaliseringen i läroplanen intensifieras pressen på lärarna att välja och styrka valet av handskrift, datorskrift eller en kombination av dem. LÄS MER

  4. 4. Handskrift eller datorskrift? : En ämnesdidaktisk intervjustudie med lärare i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Brahn Johansson; [2020]
    Nyckelord :Svenska; handskrift; digitala verktyg; digitalisering; attityder; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares inställning och motivering till valet av skrivverktyg i svenskundervisningen. I och med den ökade digitaliseringen i läroplanen intensifieras pressen på lärarna att välja och styrka valet av handskrift, datorskrift eller en kombination av dem båda. LÄS MER

  5. 5. Olika sätt att undervisa om kemisk bindning : Om att utgå från polaritet i stället för bindningsstyrkai grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Magnus Hagström; [2019]
    Nyckelord :ämnesdidaktik; kemisk bindning; polaritet; experiment; variationsteori; learning study;

    Sammanfattning : Elever har ofta problem att förstå kemisk bindning. De kan felaktigt tro att elektronerna i sig utgör bindningen eller att jonbindning är begränsad till en enda positiv och en enda negativ jon. Oktettregeln överbetonas som förklaring till bindning och kan felaktigt uppfattas som drivande kraft bakom bindning. LÄS MER