Sökning: "Ämnesinnehåll matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden Ämnesinnehåll matematik.

  1. 11. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Forsgren Svahn; [2021]
    Nyckelord :RTI - Respons to Intervention; intervention; explicit undervisning; matematik; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER

  2. 12. Naturvetenskapslektioner som behandlar årstidsskiftningar, var bedrivs de? : En studie som undersöker huruvida lärare använder utomhusmiljön som resurs eller ej.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :Årstidsväxlingar; utomhusundervisning; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Här i norra Sverige framträder årstiderna tydligt, vilket medför årstidsväxlingar i naturen som vi till vardags kan följa med blotta ögat. I skolans läroplan skrivs årstidsväxlingar fram som ett centralt innehåll, inom ämnet biologi för årskurserna 1 –3. LÄS MER

  3. 13. Hälsostig : Begreppsutveckling hos elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carina Hällström; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsuppdrag; Begreppsförståelse; Kropp och hälsa; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Studien handlar om att öka elevers begreppsförståelse i biologi inom kropp och hälsa. I undersökningen medverkade elever från årskurs ett i en mellansvensk skola. Eleverna deltog i en hälsostig och utförde några olika aktivitetsuppdrag. Hälsostigen innefattade fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  4. 14. Utomhuspedagogik och biologiundervisning : En studie om vilka aspekter som påverkar lärarens val att använda sig av utomhuspedagogik i biologiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Hjort; [2021]
    Nyckelord :kvantitativ; ”learning by doing”; läroplansteori; pedagogik; utomhus;

    Sammanfattning : Denna studie belyser vilka olika aspekter som påverkar varför eller varför inte lärare väljer att använda sig av utomhuspedagogik i biologiundervisningen. Bakgrunden till arbetet kommer från att det enligt forskning stärker elevernas lärande att använda sig av utomhuspedagogik samt att det finns hälsofördelar med att vistas utomhus. LÄS MER

  5. 15. LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ksenija Peggar; Arkan Shefram; [2020-09-03]
    Nyckelord :Programmering; matematik; grundskola; läroplan; datalogiskt tänkande; resonemang;

    Sammanfattning : Skolverket inför programmering och digitala verktyg i kursplanen för matematikämnet på grundskolan 2018 på uppdrag från Regeringen. Anledningen till beslutet är att vi lever i alltmer digitaliserat samhälle som leder till ett ökat behov av digitala kunskaper i de flesta yrken. LÄS MER