Sökning: "Ämnesinnehåll matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden Ämnesinnehåll matematik.

  1. 21. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER

  2. 22. Följer matematikboken för årskurs 3 kursplanen? : En studie av det centrala innehållets representation i arbetsböcker för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Nyman; Dennis Pousette; [2017]
    Nyckelord :matematik; läroplan; innehållsanalys; komparativ analys; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka om och i vilken utsträckning införandet av Lgr 11 har förändrat kunskapsinnehållet i matematik från Lpo 94 och om det går att spåra denna förändring i arbetsböckerna som används i matematikundervisningen. De frågor som ställdes för att svara på syftet var hur ämnesinnehållet i kursplanen för matematik förändrats från Lpo 94 till Lgr 11, hur ämnesinnehållet i arbetsböcker för matematik i årskurs 3 förändrats från Lpo 94 till Lgr 11 samt hur och i vilken utsträckning den aktuella läroplanen tar sig uttryck i arbetsböcker för matematik. LÄS MER

  3. 23. "Ser ni nu att det betyder samma sak?" : En observationsstudie av lärares arbete med representationsformer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Elin Josefsson; [2017]
    Nyckelord :representations; gestures; connections; mathematics; verbal expressions; representationsformer; gester; samband; matematik; verbala uttryck;

    Sammanfattning : Elever kan ibland uppleva svårigheter med representationsformer och därför är studiens syfte att undersöka hur lärare arbetar med olika representationsformer samt hur lärare arbetar för att påvisa samband mellan representationsformer. Studien grundar sig i variationsteoretiska principer. LÄS MER

  4. 24. Lektionsplanering - Lärares befintliga och önskade stöd för planering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Andersson; [2017]
    Nyckelord :erfarenhet; kollegor; komponent; lektionsplanering; lärare; lärobok; matematik; planering; reflektioner; stöd; Tyler; variationsteori; Vygotskij; ämnesdiskussioner; ämnesinnehåll;

    Sammanfattning : Lärares undervisning är observerbar medan planeringen är svårare att observera. Som blivande lärare, med en bakgrund som projektledare, önskar jag studera lärares stöd för lektionsplanering och därmed underlätta för mig som lärare och elevernas lärande. LÄS MER

  5. 25. "...Vad krävs av mig nu liksom?" : En aktionsforskningsstudie om undervisningsprocessen i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Wirén; Rebecca Johansson; [2016]
    Nyckelord :bedömningsmatriser; kamratsamverkan; matematik; självbedömning; självreglering; undervisningsprocessen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om hur elever ges förutsättningar att äga sin egen kunskapsutveckling i matematik. Genom att ge elever förutsättningar att självreglera kan de dels bedöma sin egen prestation och dels utan yttre stöd reflektera över vad nästa steg i deras lärande är och därmed förbättra sina prestationer. LÄS MER