Sökning: "Ämnesintegrerad undervisning grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Ämnesintegrerad undervisning grundskolan.

  1. 1. Bildläraren som "hjälpgumma" : En forskningsöversikt om lärande i ämnesintegrerad undervisning med bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att se vilken funktion bildämnet fyller i ämnesöverskridande undervisning i grundskolan. Detta gör vi genom att granska tidigare forskning kring ämnesöverskridande undervisning kopplade till ämnet bild. LÄS MER

  2. 2. Där samverkan blir avgörande : En kvalitativ studie om skolkuratorers och sexologers erfarenhet av sex- och samlevandsundervisning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnéa Aldén; Ulrika Svanberg; [2020]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; samverkan mellan skolkuratorer och skolpersonal; elevhälsa; ämnesintegrerad och ämnesövergripande undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skolkuratorers och sexologers erfarenhet av undervisningen inom sex och samlevnad i grundskolan. Syftet besvaras genom frågeställningar som undersöker vad skolkuratorer och sexologer har för kunskap om och erfarenhet av sex- och samlevnadsundervisningen, på vilket sätt de medverkar i sex- och samlevnadsundervisningen samt hur sex- och samlevnadsundervisningen skulle kunna utvecklas med hjälp av skolkuratorernas kompetens. LÄS MER

  3. 3. Alla har rätt till sin egen kropp! : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar kring det förebyggande arbetet mot sexuella trakasserier i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jessica Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Preventive work; Teachers; #metoo; Qualitative method; Sex and cohabitation education; Sexual harassment; Förebyggande arbete; Kvalitativ metod; Lärare; #metoo; Sex- och samlevnadsundervisning; Sexuella trakasserier;

    Sammanfattning : Skolan har ett ansvar att arbeta förebyggande mot sexuella trakasserier. Trots detta visar undersökningar på att elever uppfattar att sexuella trakasserier förekommer på skolan, samtidigt som lärare uppfattar sin kompetens i sex- och samlevnadsundervisning som bristfällig. Genom #metoo fick sexuella trakasserier ett genomslag världen över. LÄS MER

  4. 4. När blir vargen vår bror egentligen? : Att undervisa i ekolitteracitet utifrån Michelle Pavers Vargbröder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therez Lindstedt Önneskog; Erika Wernbro; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; miljö; ekokritik; ekolitteracitetet; barn- och ungdomslitteratur; ämnesintegrerad undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Mänskliga handlingar förstör dagligen planeten vi bor på, men trots att vi numera är medvetna om problematiken görs det ändå inte tillräckligt för att förändra detta beteende. Undervisningen i den svenska skolan syftar bland annat till att främja elevernas respekt för miljön och visa dem ett hållbart levnadssätt. LÄS MER

  5. 5. Ämnesintegrering i grundskolan : En empirisk studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Prenninge; [2017]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; ämnesövergripande; temaarbete; SO-ämnen i grundskolan; ämnesspecifik; integrering;

    Sammanfattning : Idag råder det delade meningar om vad som är det bästa sättet att undervisa på. Det har pendlat mellan ämnesspecifik och ämnesintegrerad undervisning i takt med olika beslut och läroplaner i vårt samhälle. Fördelar och nackdelar har lyfts fram i olika sammanhang om skolan bör undervisa ämnesintegrerad eller ämnesspecifikt. LÄS MER