Sökning: "Ämnesplan"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade ordet Ämnesplan.

  1. 1. Är demokratisk kompetens lika viktigt för alla? : En studie om hur styrdokument och läroböcker stämmer överens och bidrar till likvärdig kompetens om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Johan Kjerf; [2023]
    Nyckelord :Demokratisk kompetens; medborgarkompetens; läroplan; ämnesplan; pragmatism; kunskap; förmågor; nyttokunskap; learning-by-doing; inquiry;

    Sammanfattning : The Swedish school has a dual mission. To promote students´ desire for lifelong learning and to foster students as good citizens. In this mission, democratic competence and civic competence are discussed. This study aims to explore what these competencies are and how they are expressed in Swedish social studies textbooks. LÄS MER

  2. 2. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  3. 3. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Olsson; [2023]
    Nyckelord :biologi; lärare; gymnasiet; ämnesplan; frirum; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER

  4. 4. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet... är det kärnan i vårt ämne? : En kvalitativ studie om fysiskt ämnesspråk i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Rasmus Stahlin; Sanna Strömgren; [2023]
    Nyckelord :fysiskt ämnesspråk; idrott och hälsa; ämnesplan i idrott och hälsa; fysisk aktivitet; fysiologiskt synsätt; hälsobegreppet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en detaljerad bild av ämnesspråk, med särskilt fokus på fysiskt ämnesspråk, och dess betydelse i samband med undervisningen i ämnet idrott och hälsa. I denna studie syftar fysiskt ämnesspråk till termer och begrepp som kopplas till ett fysiskt tema, exempelvis rörelser och fysiska aktiviteter. LÄS MER