Sökning: "Åldersblandad barngrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Åldersblandad barngrupp.

  1. 1. Ålder som hinder eller möjlighet i förskolans praktik : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares beskrivningar om ålderns betydelse för barns inflytande i en åldersblandad barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Fåhraeus; Mimmi Sawyer; [2023]
    Nyckelord :Ålder; åldersnormer; inflytande; socialkonstruktionism; diskurs;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka ålderns betydelse i förskolans praktik med särskilt fokus på barns inflytande. I studien tillämpades en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med förskollärare som arbetar på avdelningar med barn i 1–5 års åldern. LÄS MER

  2. 2. Att möta barn i en åldersblandad barngrupp i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Wredberg; Matilda Karlquist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur förskollärare uppfattar att de skapar förutsättningar för jämlikt inflytande mellan barn i lek hos åldersblandade barngrupper. Syftet besvaras med frågeställningarna; Vilka arbetssätt uppfattar förskollärare att de använder sig av för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper 3–5 år? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärare finns i en åldersblandad barngrupp 3–5 år för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek? Det är en kvalitativ studie, som genomförts med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  4. 4. ”Vi lär oss ingenting på dagis, det är vi som lär dem” : En studie kring de äldre förskolebarnens perspektiv på åldersblandade barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Klockare; [2017]
    Nyckelord :åldersblandad barngrupp; sammansättning; förskola; barnintervju; ålder;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser ålderssammansättningen av förskolans barngrupper olika ut. I denna studie behandlas fem och sexåringars perspektiv på åldersblandade barngrupper. LÄS MER

  5. 5. Stora åldersblandade barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Li Malmqvist; [2016]
    Nyckelord :små barns lärande och utveckling; stora barngrupper; åldersblandad barngrupp;

    Sammanfattning : Det har aldrig gått så många barn i förskolan som nu enligt Skolverket (2014).Syftet med denna studie var att undersöka förskole pedagogers syn på hur stora åldersblandade barngrupper påverkar små barns lärande och utveckling. LÄS MER