Sökning: "Åldersindelat"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Åldersindelat.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers och förskolechefers tankar kring utvidgade syskongrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricija Boskovic; Camilla Svensson; [2011]
    Nyckelord :Barngrupper; Förskola; Utvidgade syskongrupper; Åldersblandat; Åldersindelat; Ålderssammansättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva möjligheter och svårigheter med utvidgade sys-kongrupper och pedagogers och förskolechefers tankar kring detta. Vi ville även få ökad förståelse om mot vilken bakgrund åldersammansättningen i barngruppen organiseras. LÄS MER

  4. 4. Åldersindelade grupper i förskolan : en intervjustudie om hur verksamma pedagoger ser på denna gruppsammansättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Elin Wikström; Linda Nordquist; [2009]
    Nyckelord :förskola; åldersindelat; gruppsammansättning; pedagog;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie var att ta reda på pedagogers åsikter kring åldersindelade grupper i förskolan. Det som har undersökts är vilka för- och nackdelar det finns med denna gruppsammansättning och av vilken anledning studiens pedagoger har denna indelning. LÄS MER

  5. 5. Åldersblandade klasser - bra för lärare och elever?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Clausson; Emelie Svensson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien är gjord för att undersöka vad lärare som arbetar åldersindelat respektive åldersblandat anser vara fördelar och nackdelar socialt och kunskapsmässigt med sin klasstyp. Vi ville också se vilka skillnader som fanns i lärarnas svar. I teoridelen tas olika forskares syn på åldersblandade klasser upp. LÄS MER