Sökning: "Årskurs 1 matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 490 uppsatser innehållade orden Årskurs 1 matematik.

  1. 1. Kooperativt matematiklärande: Uppnå möjligheter, hantera utmaningar. : En systematisk litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med kooperativt lärande i matematik: i årskurs 1-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alma Andersson; Linnéa Ahlsgård; Amanda Näslund; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematik; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är ett arbetssätt som syftar till att elever arbetar i mindregrupper, tilldelas olika roller samt lär sig av varandra. Syftet med den härsystematiska litteraturstudien är att ta reda på vilka utmaningar och möjligheter detfinns med det kooperativa lärandet i matematikämnet, i årskurs 1–6. LÄS MER

  2. 2. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :David Brunhage; [2023-08-07]
    Nyckelord :jurisdiktion; matematiksvårigheter; speciallärare; specialpedagog; samarbetskultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER

  3. 3. Differentierad undervisning för högpresterande elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Renström; Mira Wickman; [2023]
    Nyckelord :högpresterande elever; matematikundervisning; lärarperspektiv; differentiering; acceleration; berikning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de differentierar matematikundervisningen för högpresterande elever. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och analyserats med hjälp av tematisk analys och Tomlinsons (2001, 2014) teoretiska ramverk för att uppnå studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Hur läromedlet Singma stöttar och utmanar lärare i deras matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Singma; teaching material; mathematics education; phenomenology; Singma; läromedel; matematikundervisning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i Sverige är i hög grad läromedelsstyrd och valet av läromedel påverkar vilken undervisning eleverna får ta del av. Utbudet av läromedel är stort och ett av de läromedel som de senaste åren har blivit populärt är Singma. LÄS MER

  5. 5. Undervisning som stödjer motivation och dynamiskt mindset – en intervjustudie om möjligheter och utmaningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Holm; Fanny Nyberg; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; SDT; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : Vilket mindset en person har kan ha en stor inverkan på hur den tar sig an ny kunskap och utvecklas i skolan. Detta kan i sin tur innebära svårigheter för de lärare som förväntas förmedla kunskap och utbilda elever. LÄS MER