Sökning: "Åsa Borås"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden Åsa Borås.

  1. 1. Utvecklas eller gå under : Organisationers arbetsformer och informationshantering under Covid-19 samt organisationernas nyorientering i den nya normaliteten

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa-Maria Berg Levinsson; Magnus Rönnberg; [2023]
    Nyckelord :Informationshantering; informationskultur; arbetsformer; hybridarbete; mötesformer; organisationer; Covid-19; information management;

    Sammanfattning : During 2020, pandemic Covid-19 hit organizations globally. Organizations changed to remote or hybrid work forms overnight. This prompted a fast development of information technology. Research during the pandemic shows expectations on new work forms to create a norm of flexible work forms. LÄS MER

  2. 2. Populärkultur i förskolan : Pedagogers syn på och användandet av samtida populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Håkman; Åsa Austad; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning: Förskolan ska tillgodose barns rätt till barns kultur såsom exempelvis populärkultur utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi som verksamma pedagoger upplever att det finns kontroversiella åsikter kring populärkultur och undervisning utifrån den vill vi ta reda på pedagogers syn på samtida populärkultur. LÄS MER

  3. 3. Bilderböckers magi : en kunskapsöversikt över att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miia Cederqvist; Åsa Bark; [2022]
    Nyckelord :Picture books; Children literature; L2 language 2 ; EFL English as a foreign language ; Second language learning; Elementary school.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa, analysera och presentera vad forskningen anser om att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk i grundskolans tidigare år, alltså årskurserna 1 till 6 där eleverna är mellan 6-14 år. Med undervisning i andraspråk och andraspråksundervisning menar vi exempelvis engelskundervisning i det svenska skolsystemet som utgår ifrån svenska som modersmål och förstaspråk. LÄS MER

  4. 4. Textlösa böcker : Ett möjligt verktyg för läsfrämjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Gyllin; [2022]
    Nyckelord :Textlösa böcker; läsfrämjande; språkutveckling; silent books; läsmotivation; läslust;

    Sammanfattning : Reading among young people is decreasing, which is worrying, considering that good reading skills are crucial for personal development as well as for understanding the modern society. The objective of the present study has been to explore the practice of using textless books to favour reading, since research shows that there are some advantages in doing so. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i förskolan : Utveckling och stimulering av flerspråkighet. En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmin Brandt; Åsa Olofsson Prohászka; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; förhållningssätt; interkulturellt; strategier; translanguaging; flerspråkighet; förskola; stöttning; språkutveckling; modersmål; förstaspråk; andraspråk; samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle vilket har bidragit till en ökning av flerspråkiga barn i förskolan. Flerspråkighet får därmed en väsentlig roll i förskolan och utifrån styrdokumenten för förskolan har pedagogerna som uppdrag att stimulera och utveckla barns språk, såväl svenska som modersmål. LÄS MER