Sökning: "Åsa Leijon"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Åsa Leijon.

  1. 1. Talande tystnad – en studie i Gunnar Björlings sena lyrik

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Åsa Leijon; [2010]
    Nyckelord :materialitet; obegränsning; talande tystnad; rytm; lyssnande; blicken; fragmentestetiken; ords mångtydighet; paradox; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Min studie har varit att med hjälp av min närläsningsmetod göra nedslag i Gunnar Björlings sena poesi och därmed visa att Björlings språk är ett komplext språk och systembygge som trots att det bär på (nödvändiga) materiella språkliga byggstenar ändå äger ett friläggande av vardagsspråklig förväntan som möjliggör ett förnimmande och närmande till en obegränsning. Vad denna obegräsning är och hur den låter sig definieras har jag försökt illustrera genom att visa hur Björlings sena poesi rör sig vid gränser som försöker öppna upp språket och ge det nya och mer direkta uttrycksmöjligheter som det vardagliga språket som har grammatiken i centrum inte kan. LÄS MER

  2. 2. Några ingångar till Gunnar Björlings författarskap 1922-33

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Åsa Leijon; [2008]
    Nyckelord :modernistisk poesi; den andre; gåta; eros; relativitet; språket som estetisk revolt; paradox; författarperiod 1922-33; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Några ingångar till Gunnar Björlings författarskap 1922-33 Abstract: Mitt syfte med uppsatsen om den finlandssvenske diktaren Gunnar Björling har varit att undersöka hans första produktion mellan 1922-33 som brukar nämnas Björlings modernistiska period. Jag har under uppsatsens gång försökt svara på mina frågor: 1) Vad innebär den andre som Du för Björling?, 2)Hur det relativa påverkar Björlings etik, estetik och kunskapsteori?, 3) Vad är utmärkande för Björlings språk?, 4) Vad modernismens (d. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och hinder för förverkligandet av en självförnyande och demokratisk skola - Sett utifrån olika perspektiv och ramfaktorteorin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Leijon; Isabella Hallberg; [2007]
    Nyckelord :Skolutveckling; den självförnyande skolan; ramfaktorer; läroplan; forskning; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har handlat om att försöka få klarhet i vad som hindrar eller möjliggör skolutveckling. Vi har i examensarbetet Möjligheter och hinder för förverkligandet av en självförnyande och demokratisk skola – Sett utifrån olika perspektiv och ramfaktorteorin (Possibilities and obstacles for fullfullment of a modern and democratic school – Analysed from different perspectives and the framefactor theory) ställt ett antal frågeställningar som vi besvarat genom ett deduktivt, kvalitativt arbetssätt. LÄS MER