Sökning: "Åsa Lek"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Åsa Lek.

  1. 1. Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Synnedsättning; blindhet; förskola; delaktighet; socialt samspel;

    Sammanfattning : I förskolan är delaktighet, socialt samspel och lek centrala, samtidigt som det för barn med synnedsättning eller blindhet kan vara en utmaning. Personalen har oftast ingen tidigare erfarenhet av barn med synnedsättning eller blindhet, vilket gör att de vanligtvis har en låg kompetens kring att arbeta med dessa barn. LÄS MER

  2. 2. Är "fint" fint? : Om pedagogers förhållningssätt gentemot barns bildskapande

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åsa Wretman; [2021]
    Nyckelord :preschool; creative activities; discourse; play; learning; learning processes; teaching; linguistic expression; förskola; skapande; diskurs; lek; lärande; lärprocesser; undervisning; språkligt uttryck;

    Sammanfattning : The purpose of this essay, with the title “Is “fine” fine? About educator’s approach towards tothe visual creative activities of preschool children”, is to analyze how us preschool educator’s approach to the visual creative activities of preschool children and why we relate to them in acertain way or why we use a certain linguistic expression, when we comment on children’s visual creative activities. Part of the purpose is also to reflect about how this controls the occupation. LÄS MER

  3. 3. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hawraa Asghar; Åsa Lundin; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskolebarns lek; förskolelärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER

  4. 4. Att "bara" få leka : En vetenskaplig essä om barns fria lek i naturen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åsa Wretman; [2019]
    Nyckelord :preschool; play; practical knowledge; documentation; measurable; förskola; lek; praktisk kunskap; dokumentation; mätbarhet;

    Sammanfattning : The name of this essay is “’Just’ go play – A scientific essay of children’s free play in nature”. Its purpose is to investigate what happens to us educators, and what we can see in children’s free play in nature, when we adopt a more observing and inquiring attitude and when the children steer their own play. LÄS MER

  5. 5. Rum och miljö : Materialval, barns lek och inomhusmiljön på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Andersson; Åsa Andersson; [2018]
    Nyckelord :Materialval; inomhusmiljö; förskollärare; barnsyn; förskola;

    Sammanfattning : Inledningsvis presenterar vi valet av ämne och dess relevans för förskollärare. Studien handlarom hur förskollärare planerar förskolans inomhusmiljö samt vilka material de väljer att erbjuda barnen och hur det kan påverka barns lek. LÄS MER