Sökning: "Åsa Selander"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Åsa Selander.

  1. 1. Framgångsrik iscensättning genom Kängurun : Hur det förberedande arbetet inför en Kängurutävling kan stärka och utveckla undervisning för lärande i skolämnet matematik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Nilsson; Rosanna Sköldvinge; [2020]
    Nyckelord :Kangaroo; problem solving; mathematics; teaching; learning; guidance; Kängurun; problemlösning; matematiska problem; utforskande matematik; undersökande matematik; undervisning; vägledning; aspekter för lärande; socio-matematiska normer;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har ett fokus på lågstadielärarens arbete med problemlösning tillsammans med de yngsta förskoleklassbarnen och eleverna i årskurs F-3. I studien granskas en internationell matematiktävling som varje år arrangeras av Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM). LÄS MER

  2. 2. Aspekter för framgång : Hur lärare kan bli framgångsrika när de arbetar med problemlösning i skolämnet matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Nilsson; Rosanna Sköldvinge; [2020]
    Nyckelord :Problem solving; mathematics; teaching; learning; primary education; Problemlösning; matematiska problem; undersökande matematik; utforskande matematik; undervisning; vägledning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie har en fokus på lärarens arbete med problemlösning tillsammans med de yngsta skolbarnen och eleverna i årskurs F-31. Studien syftar till att synliggöra det praktiska arbetet med problemlösning och hur detta kan ske framgångsrikt i matematikklassrummet. LÄS MER

  3. 3. Matematikpraktiker i förskolan : En diskursanalys

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Åsa Persson; Sofia Selander Eriwala; [2014]
    Nyckelord :Matematik; förskola; diskurs; pedagog; förskollärare; diskursiva praktiker;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur matematikpraktikerna i förskolan ser ut och att undersöka vilka diskurser som styr dem. Detta gjordes genom diskursanalyser, först av  tidigare forskning och litteratur, sedan av insamlat datamaterial från den intervjustudie vi själva har utfört. LÄS MER