Sökning: "Åsa Svärd"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Åsa Svärd.
1. Det får räcka med kvinnligt självförsvar, dags för manligt självansvar! : En kvalitativ textanalys av hur MeToo-rörelsen framats av Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien är att visa på hur Dagens Nyheter har valt att frama MeToo-rörelsen och de problem med sexuella trakasserier och övergrepp som rörelsen lyft. Därtill vill vi specifikt belysa hur män framats inom ramen för #metoo. LÄS MER
2. Ölandskrukor : Romersk vardag - lyx på Gotland?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Two ceramic vessels of the Öland and Gotland type were in the summer of 2016 discovered at an archaeological excavation at the island of Gotland in the Baltic sea. They were produced with two different techniques of firing, resulting in two different colors of the surface of the pot. LÄS MER
3. Den osynliga normen : Vuxna på folkbiblioteket
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this bachelor’s thesis is to examine how public libraries work with adults.Adults in this case refers to people over 18 who visit the library for their own sake and who are not hindered in their use of the library by language barriers or reading difficulties such as dyslexia or impaired vision. LÄS MER
4. Den icke-sökande. Att rekrytera etnisk mångfald till chefstjänster på IKEA
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera och analysera varför så få invandrare söker chefstjänster. Vi menar att orsaken till detta ligger både hos företaget och individen och kommer därför att belysa problematiken utifrån två perspektiv. LÄS MER
5. "Långsamhetens lov". Platsmarknadsföring av Slow Cities i Italien.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Vårt syfte är att identifiera och analysera hur koncepten Slow Food och Slow City kan användas för att marknadsföra en plats och öka dess attraktivitet. Fokus kommer att ligga på de marknadsföringsstrategier som platserna använder idag samt de strategier som kan bli aktuella i framtiden. LÄS MER