Sökning: "Åsa cederholm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Åsa cederholm.

  1. 1. Specialpedagogisk kvalitet : Specialpedagogers syn på vad som kan känneteckna specialpedagogisk kvalitet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Cederholm; [2022]
    Nyckelord :preschool; inclusion. critical discourse analysis; quality; school development; förskola; inkludering; kritisk diskursanalys; kvalitet; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cederholm, Åsa (2022). Specialpedagogisk kvalitet – specialpedagogers syn på vad som kan känneteckna specialpedagogisk kvalitet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. "Sen gillade vi kaos!" : En studie om relationen mellan projektprocesser och strävansmål i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Åsa Cederholm; [2015]
    Nyckelord :förskola; läroplan; målrelationell; process; projekt; strävansmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra arbetet med läroplanens strävansmål i en längre projektprocess på en förskola. Materialet har analyserats utifrån ett målrelationellt perspektiv med utgångspunkt i följande forskningsfrågor: -       Vilka riktningar tar processen i projektet? -       Hur positionerar sig barn och vuxna i förhållande till miljö och material? -       Vilka kopplingar sker mellan människor, miljö och material och hur påverkar dessa projektprocessen? Det analyserade datamaterialet består av pedagogisk dokumentation insamlat och analyserat av förskollärare och barn under ett läsår på en ettårs- avdelning. LÄS MER

  3. 3. "Ju fler som äger frågan, desto bättre kommer resultatet att bli" : Förskolechefers syn på att utbildningen i förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Kandidat-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Åsa Cederholm; Lina Mrak; [2012]
    Nyckelord :scientific ground; proven experience; education; pedagogical leader; implementation; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; utbildning; förskolechef; implementering;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING ”Ju fler som äger  frågan, desto bättre kommer resultatet att bli” Förskolechefers syn på att utbildningen i förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Antal sidor: 28 Från och med den 1 juli 2011 lyder förskolan under skollagen. Förskolan ses som första steget i utbildningsväsendet och utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. LÄS MER