Sökning: "Återanvändning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Återanvändning i förskolan.

  1. 1. Fossilfritt byggande med alternativa byggnadsmaterial

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära; Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsfysik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper

    Författare :Kajsa Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Återbruk; Fossilfritt; Hampakalk; Lera; Tegelsten; BM; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Stora delar av Sveriges koldioxidutsläpp kommer ifrån bygg-och anläggningssektorn. Majoriteten av koldioxidutsläppen kommer ifrån materialframställning och i samband med uppförande av nya byggnader. För att kunna minska byggbranschens belastningen på miljön krävs åtgärder. LÄS MER

  2. 2. Återanvändning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv : Förskollärarens arbetssätt gällande återanvändning med fokus på källsorteringsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Caroline Zettergren; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; Förskola; Hållbar utveckling; Källsorteringsmaterial; Återanvändning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra med insikter i förskoleverksamhetens arbetssätt gällande hållbar utveckling, med fokus på återanvändning av källsorteringsmaterial. Studiens syfte undersöks genom tre frågeställningar som lyder, hur ser förskollärare på återanvändandet av källsorteringsmaterial? Hur arbetar förskollärare med återanvändning? Vilka kunskaper anser förskollärarna att barnen får med sig genom arbetet med återanvändning? Metoden som används i studien är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Någons skräp kan bli en annans skatt : En kvalitativ studie om återvinning och återanvändning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna-Carin Bergkvist; Ulrika Jonasson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; återvinna och återanvända.;

    Sammanfattning : Inledning Studien  handlar  om  hur  förskollärare  arbetar  med  hållbar  utveckling  i  den  pedagogiska verksamheten i förskolan samt hur de belyser och förmedlar hållbar utveckling för barn. Syfte Syftet med studien är att undersöka förskollärares syn på hållbar utveckling utifrån den sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionen samt hur de arbetar med hållbar utveckling, med fokus på återvinning och återanvändning, ur ett förskoleperspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Ska vi byta grejer?” … för hållbar utveckling : En enkätstudie om åsikter angående en låne-/bytesverksamhet av material bland verksamma inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Vivi Christoforidou; Pia Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Curriculum theory; early childhood education; Green flag; loan- changeplatform; re-use; School for sustainable development; sustainable development; Grön flagg; Hållbar utveckling; låne- bytesplattform; läroplansteori; Skola för hållbar utveckling; utbildning i barns tidiga år; återanvändning;

    Sammanfattning : Idén till denna studie kom när ett barn talade om att vår planet skulle må bättre om vi återanvände saker. Däri väcktes vår idé om en låne-/bytesplattform mellan förskolor av material som tillfälligt inte används på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Utbildning för hållbar utveckling inom Grön Flagg: Förskollärares uppfattning och arbete kring begreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alicia Sandström; Caroline Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskola; Grön Flagg; lärares förhållningssätt; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att studera hur hållbar utveckling uppfattas av förskollärarna på några förskolor, hur de arbetar med begreppet, samt hur arbetet ligger till grund för barnens medvetenhet och delaktighet. Då det är olika stort intresse i förskolorna att arbeta mot ett hållbart samhälle, valde vi i vår studie att fokusera på de förskolor som hade ett tydligt intresse och engagemang. LÄS MER