Sökning: "Återbruksmaterial"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Återbruksmaterial.
1. Matematikundervisning bland knappar, klossar och mosaik : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sin användning av återbruksmaterial i förskolans matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare använder återbruksmaterial och hur det kan samhandla med annat material i matematikundervisning. Genom att tillföra återbruksmaterial kan förskollärare möjliggöra att barn får erfara varierande matematikundervisning, då det bidrar till en mångfald av material. LÄS MER
2. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER
3. Tillämpning och hantering av återbrukbara byggnadsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljöSammanfattning : This bachelor thesis in construction engineering at Uppsala University has been carried out in collaboration with Arcona AB, part of the Veidekke Group. The purpose is to examine the handling and potential of the reusable construction materials, which can be applied to Arcona. LÄS MER
4. Återbruk av stomelement i byggnadskonstruktioner : En vägledande studie för återbruk av stomelement
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Bygg- och rivningssektorn står för ca 30% av Sveriges avfall enligt svenska miljöinstitutet IVL. Bevarande av energi som går åt vid tillverkning av material är gynnsamt för miljön, vilket är syftet med återbruk. När stomelement i dagsläget demonteras förlorar de CE-märkningen och betraktas därefter som avfall. LÄS MER
5. ”Det är roligast att utveckla miljön tillsammans med barnen – men också svårast!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med inomhusmiljön utifrån barns behov och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin praktik med den fysiska inomhusmiljön. Studien har en kvalitativ ansats. Enligt Skolinspektionen (2018) saknar många av Sveriges förskolor en inomhusmiljö med hög kvalitet. LÄS MER