Sökning: "Åtgärdsprogram förskola skola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Åtgärdsprogram förskola skola.

  1. 1. Elevers röster : - Hur beaktar handlingsplaner och åtgärdsprogram elevers röster i relation till det särskilda stöd som ges?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jeanette Roos; Linda Hansson; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet; Elever i behov av särskilt stöd; Inflytande; Pedagogisk inkludering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Hansson, Linda och Roos, Jeanette (2020). Elevers röster - Hur beaktar handlingsplaner och åtgärdsprogram elevers röster i relation till det särskilda stöd som ges? / Students’ voices – How are students’ voices considered in to account in action programs? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Riina Meri; [2011-05-06]
    Nyckelord :autism; inkludering; anpassad pedagogik; social interaktion; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö? • Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan? • Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter? • Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan? Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. Värdegrund genom skapande möten : en värdepedagogisk arbetsmodell i förskolan och förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Maria Edholm; Irene Kranshed; [2010]
    Nyckelord :Etik; Handdocka; Kommunikation; Moral; Samtal; Skapande möten; Värdegrund;

    Sammanfattning : I takt med den ökade uppmärksamheten för värdegrundsfrågor i samhället har också förskolan och skolan skyldighet att utveckla arbetsplaner och åtgärdsprogram för att motverka mobbning, utanförskap och diskriminering. I styrdokumenten för förskola och skola står att det är en viktig uppgift att till barn/elever förmedla och förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk kartläggning : Hur arbetar skolor med behovsinventering inför skrivandet av åtgärdsprogram?

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marielouise Lundin; Marie Mellwing; [2008]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; specialpedagogik; kartläggning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi som har valt att skriva om pedagogisk kartläggning heter Marielouise Lundin, 4-9 lärare och arbetar i år 7-9 och Marie Mellwing, fritidspedagog och arbetar på en F-6 skola. Vi valde det här ämnet för att vi genom vår pedagogiska erfarenhet upplever att det inte finns några tydliga svar på hur en kartläggning ska genomföras. LÄS MER

  5. 5. Mobbning i skolan. En utforskande och jämförande studie mellan metoder mot mobbning och skolors handlingsplaner mot mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Caroline Rüdén; [2008]
    Nyckelord :Mobbning; skola; elever; åtgärdsprogram; likabehandlingsplaner; metoder;

    Sammanfattning : Skolan är Sveriges största arbetsplats och utövar ett stort inflytande på barn och ungdomar under en lång tid och de flesta fall av mobbning förekommer just i skolans värld. Enligt Barn- och elevskyddslagen som trädde i kraft den 1 april 2006 är skolan skyldig att ha en likabehandlingsplan. LÄS MER