Sökning: "Ökad nationalism"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Ökad nationalism.

  1. 1. Radikalisering av unga muslimer i indienstyrda Kashmir : En jämförande litteraturstudie av radikaliseringsteorier med situationen i indienstyrda Kashmir som exempel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Karin Bhat; [2019]
    Nyckelord :radicalization; radicalization process; Kashmir; Hindu nationalism; Hindutva; radikalisering; radikaliseringsprocess; Kashmir; hindunationalism; hindutva;

    Sammanfattning : Syftet med denna komparativa litteraturstudie har varit att jämföra teorier om vilka sociala och psykologiska processer som kan vara bidragande till att unga muslimer i indienstyrda Kashmir dras till radikala och våldsbejakande grupper samt att undersöka vilken påverkan de hindunationalistiska strömningar som vuxit sig starka i Indien under de senaste decennierna har haft på radikaliseringen av denna grupp. Avsikten har varit att bidra med en fördjupad insikt om de processer som bidrar till en polarisering mellan en utgrupp (det hindunationalistiska styret) och en ingrupp (de unga muslimska aktivisterna) och genom jämförelse av olika radikaliseringsteorier utröna vilka eventuella skillnader och svagheter dessa teorier har. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor, trygghet och ideologi : En kritisk text- och diskursanalys av Sverigedemokraternas åtgärdsprogram för kvinnors trygghet i vardagen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Natalie Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Svenska språket; kritisk text- och diskursanalys; Sverigedemokraterna; kvinnors trygghet; jämställdhet; språk och rasism;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker en jämställdhetspolitisk text från Sverigedemokraterna för att synliggöra partiets jämställdhetsarbete. Syftet är att språkligt och innehållsligt kartlägga vilka kvinnor som inbegrips i texten samt hur deras trygghet framställs i materialet. LÄS MER

  3. 3. Handelshinders dominoeffekt : en kvantitativ studie av svenska trävarors förutsättningar på den kinesiska marknaden

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

    Författare :Erik Grafström; Anna Gebre-Medhin; [2017]
    Nyckelord :internationell handel; tull; handelshinder; Kina; Kanada; USA; Sverige; sågade barrträvaror;

    Sammanfattning : Den internationella virkesmarknaden går sannolikt en spännande framtid till mötes och det råder delade meningar hur denna kommer se ut. Optimister menar att träkonsumtionen i världen kommer öka tillsammans med den ökande miljömedvetenheten och satsningar på träkonstruktioner samt nya träbaserade material är framtiden. LÄS MER

  4. 4. Safeguards of EU Integration? - An Analysis of the Impact of Article 7 TEU and Article 50 TEU on the European Integration Project

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Moa Arvidsson; [2016]
    Nyckelord :EU law; European Integration Project; Law and Political Science;

    Sammanfattning : There has been a surge in nationalism and populism in Europe. As these movements increasingly gain political influence in the Member States, the EU has been affected in several ways. This thesis will examine two of these instances: the alleged rule of law breaches in Poland and the probable fu-ture withdrawal of Britain from the EU. LÄS MER

  5. 5. Myten om Väst

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Hanna Axelsson; Helena Danielson; Jennifer Hallberg; [2014-06-26]
    Nyckelord :diskurs; etnisk maktordning; fostran; hegemoni; hem- och konsumentkunskap; intersektionalitet; monokulturell utbildning; läromedel; postkolonialism; värdegrund;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011). Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och förmedlas genom läromedlet. LÄS MER