Sökning: "Öland tourism"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Öland tourism.
1. Tourism Marketing Management and Competitiveness A Case Study in Öland & Gotland
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : The drastic growth in the tourism industry is continuously raising questions for destinations regarding competitiveness in today's global market share. For small island destinations, destination management in the terms of marketing is a crucial factor that defines the competitiveness and success of smaller islands in order to remain competitive and economically benefit in the fast growing tourism industry. LÄS MER
2. Perceptions of Water (In)Justice in Island Destinations : Insights from Farmers in Water-Scarce Öland, Sweden
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : While the demand for fresh water is increasingly growing, securing water access for all communities is impeded by the impacts of climate change, imposing worldwide challenges to provide sufficient water. In many regions, these water challenges are additionally intensified due to tourism and the high-water need of the industry. LÄS MER
3. Sorry, we are closed for the season : En kartläggande studie om utveckling av säsonger på Öland
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Seasonality in the tourism industry has long been seen as a problem, particularly in cold-climate environments. Despite the fact that this phenomenon has received a lot of attention in the literature, there is not yet a simple solution that can be applied to all destinations. LÄS MER
4. Med smak av Öland : En studie om platsens betydelse vid utvecklingen av en kulinarisk destination
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Att resa med anledningen av att i viss mån delta i upplevelser relaterade till mat betraktas som matturism, gastronomisk turism eller kulinarisk turism. Samtidigt som mat alltid har varit en viktig del i människors liv, går det nu att se att mat utgör en stor del av turisternas resebudget. LÄS MER
5. Turistnäringens anpassning till vattenbristen på Öland
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Vatten är en begränsad resurs och tillgången påverkas av klimatförändringar och ökad vattenanvändning. Tidvis råder vattenbrist i Sverige och under åren från 2016 har situationen varit ansträngd i delar av landet. Turistnäringen är beroende av vatten och påverkar tillgången. LÄS MER