Sökning: "Örjan Torell"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Örjan Torell.

  1. 1. Textsamtal utifrån samtalsmodellen "Jag undrar" : Implementering av Aidan Chambers samtalsmodell vid textsamtal innom svenskämnet i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Nathalie Amin; Tara Jaddo; [2022]
    Nyckelord :Text talk; Aidan Chambers talk approach; ” Tell me”; Reading skills; Literary Transfer Competence; Performance Competence and Exploratory Talk; Textsamtal; Aidan Chambers samtalsmodell; ”Jag undrar”; läskompetens; literary transfer competence; performanskompetens och utforskande tal;

    Sammanfattning : During our four years as teacher students we have identified a lack within pupil’s text discussions. We have noticed that these discussions do not promote pupils’ abilities to think, reflect and to be critical against a text. In our and Aidan Chambers opinions, this is a very important aspect to develop within the education. LÄS MER

  2. 2. Konsten att läsa : en studie om hur sju flickor i år nio läser skönlitteratur

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Barbro Nyberg-Jonsson; [2008]
    Nyckelord :literature; reading; interest in reading; skönlitteratur; läsning; läsintresse;

    Sammanfattning : Innehåll: Frågorna som jag ställer i min uppsats handlar om att få kunskap om vad som kän-netecknar elever med positiv inställning till läsning, men även hur dessa upplever den skönlit-terära läsningen av den utvalda romanen i skolan. Det klassiska problemet i svenskundervis-ningen handlar oftast om att elever inte vill läsa skönlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Att läsa skönlitteratur : Gymnasieelevers arbete med att utveckla litterär kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Petra Magnusson; [2008]
    Nyckelord :literary competence; literary teaching; literary reception; discussions of literature; reading logs; literary repertoire; text competence.;

    Sammanfattning : This study is based on my work as a teacher of Swedish language and literature to upper secondary school students, and my interest in developing the teaching of literature by using both new criticism theories and theories of literary perception focusing on reader response. The purpose of the study is to examine the learning process in trying to develop literary competence and to find out how to describe the competence shown by the students. LÄS MER