Sökning: "Överföring av tyst kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Överföring av tyst kunskap.
1. Den mänskliga balansräkningen : En kvalitativ studie om tyst kunskap i managementkonsultbolag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Kunskap får en allt mer central roll i dagens ekonomier och vissa har gått så långt att kalla det kunskaps ekonomier. Den viktigaste tillgången är inte längre finansiellt kapital och företag måste handla därefter. Managementkonsulter har blivit en del av lösningen och fyller okunskapen i dessa företag. LÄS MER
2. Kompetensöverföring : Hur arbetar arbetsgivare med kompetensöverföring för att säkra kompetenser vid personalomsättning?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur industriföretag inom Kronobergs län arbetar med kompetensöverföring för att säkra kompetensen när medarbetare slutar sin anställning. Det vill säga hur företagen arbetar förebyggande med kompetensöverföring av både den praktiska och tysta kunskapen. Studien baseras på kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. Is Sharing Caring?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Studien ämnar öka förståelsen för kunskapsöverföring, närmare exakt överföring eller transformation av så kallad tyst kunskap till explicit kunskap. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie som antar ett hermeneutiskt angreppssätt med ett tolkande perspektiv. LÄS MER
4. Kunskapsöverföring : från individ till organisation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Individers specifika, inneboende kunskap har kommit att bli ett allt viktigare redskap för att generera konkurrensfördelar i dagens föränderliga samhälle. Det ställer därmed krav på ledningen att kunna hantera organisationens komplexa tillgång och främja kunskapsöverföring mellan organisationsmedlemmarna genom tillämpliga processer. LÄS MER
5. "We know more than we can say" : Betydelsen av tyst kunskap på ledarnivå för ökat organisatoriskt lärande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Idag kan inte verksamheter arbeta efter att "göra saker rätt" utan fokuset skiftade i slutet på 80-talet till att istället inriktas på att "göra rätt saker". Anledningen till skiftet var exempelvis på grund av en ökad internationalisering, starkare konkurrens och nya tekniska möjligheter. LÄS MER