Sökning: "Övergången till vuxenlivet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Övergången till vuxenlivet.

  1. 1. "Man får gilla läget" : - Två livsberättelser om övergången till vuxenlivet vid autism och IF

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andersson Ann-Mari; [2023]
    Nyckelord :Transition to Adulthood; Autism; Intellectual Disability; Lifeworld. Parennts; Support Service;

    Sammanfattning : Abstract The transition from childhood to adulthood for people with disabilities seems to be a question with more focus nowadays and widely prevalent in many countries. This study specifically concentrates on people with autism and intellectual disabilities, their families and the care support available i society. LÄS MER

  2. 2. DÖVAS OCH HÖRSELSKADES KARRIÄRVAL EFTER GYMNASIET : Påverkansfaktorer i unga dövas och hörselskadades karriärval och deras erfarenheter av studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Andersson; Véronique Girardet Cortolezzis; [2023]
    Nyckelord :döva; hörselskadade; karriärvägledning; övergångar; SCCT;

    Sammanfattning : Övergången från gymnasiet till vidare studier eller arbete är en viktig och känslig tid för ungdomar och de är en sårbar grupp på arbetsmarknaden. För unga döva och hörselskadade är sårbarheten ännu större då de upplever hinder som kan påverka deras karriärval. LÄS MER

  3. 3. UPPFÖLJNINGSANSVAR OCH EFTERVÅRD NÄR PLACERINGAR INOM SOCIALTJÄNSTEN UPPHÖR

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Camilla Holmberg; Sara Hultin; [2023]
    Nyckelord :Aftercare; influence; termination of placement with social services; young adults; Eftervård; inflytande; upphörande av placering; unga vuxna;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur unga vuxna (18–35 år) som tidigare har varit placerade inom familjehem, stödboende eller HVB, har erfarit sin övergång mot vuxenlivet, när placeringen upphört. Studien är kvalitativ och sex semistrukturerade intervjuer utfördes. LÄS MER

  4. 4. Att balansera det digitala och det mänskliga : En kvalitativ studie om gymnasielärarespsykosociala arbetsmiljö och professionella identitet i relation till övergången till den digitala undervisningen under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Sörensen-Ringi; Antonia Wannerström; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; distance teaching; high school teachers; boundaryless work; psychosocial health; work environment; professional identity; demand-control-support model; covid-19; distansundervisning; gymnasielärare; gränslöst arbete; psykosocial hälsa; arbetsmiljö; professionell identitet; krav- kontroll- stödmodellen;

    Sammanfattning : High school teachers have a crucial role in shaping the next generation by educating and guiding adolescents on their way into adulthood. During the COVID-19 pandemic, which entailed a sudden shift to digital teaching, the work of high school teachers was affected. LÄS MER

  5. 5. LIVET EFTER BARNDOMEN EN KVALITATIV STUDIE OM DET FÖRBEREDANDE ARBETET MED ENSAMKOMMANDE BARN INFÖR VUXENLIVET UTIFRÅN SOCIALARBETARENS PERSPEKTIV

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Simon Haraldsson; Dimitrij Johansson; [2022-05-24]
    Nyckelord :Ensamkommande barn; flyktingar; övergång till vuxenlivet; resurser och kompetenser; socialt kapital;

    Sammanfattning : Ensamkommande barn och ungdomar är en grupp som är utsatta och sårbar på grund av de bakgrundsfaktorer såsom fattigdom, separation från familj, krig och förföljelse vilket ställer stora krav på samhällets stödinsatser. Övergången till vuxenlivet omfattas av stora förändringar där föräldrar spelar en avgörande roll, något som saknas i ensamkommande barns liv. LÄS MER