Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sköldpaddans inverkan på leken eller dockan som bor i ett paket : En kvalitativ studie om hemtingets funktion för samspelet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Pontus Quist; Sofi Persson; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Samspel; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hemtingens roll som social aktör i barns lek på förskolan. De objekt som inte tillhör förskolan men som ges mandat på en plats där reglerna inte är självklara, kommer i denna uppsats att kallas för hemting. LÄS MER

  2. 2. Mellan kroppar : Om ett förenande men också förpliktigande fenomen hos Maurice Merleau-Ponty & Donald Winnicott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Carola Björk; [2019]
    Nyckelord :Merleau-Ponty; Winnicott; Phenomenology; Developmental psychology; In-between; Transitional object; Chiasm; Intersubjectivity; Subjectivity; Consciousness; Merleau-Ponty; Winnicott; fenomenologi; utvecklingspsykologi; mellanrum; övergångsobjekt; kiasm; intersubjektivitet; subjektivitet; medvetande;

    Sammanfattning : For phenomenology, subjective experience is essential, as is the relationship with the other. But despite these central themes, the relationship between bodies is not primary focus. Philosophical understanding of bodily encounter is lacking. LÄS MER

  3. 3. Att läsa eller icke läsa…? : En litteraturstudie om skönlitteraturens legitimitet i undervisningen i grundskolans åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Skönlitteratur; Syfte; Lärare; åk 7-9;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur skönlitteraturen legitimeras i svenskundervisning för årskurs 7-9 utifrån befintlig forskning inom ämnet. Studien tar sin utgångspunkt i följande två frågeställningar: Varför ska elever arbeta med skönlitteratur i skolan? Vad menar forskning att undervisning i skönlitteratur ska utveckla hos eleverna? Eftersom denna studie är en litteraturstudie har aktuell forskning valts ut utifrån bestämda begränsningar. LÄS MER

  4. 4. "Najnor ska med." : En studie om hur pedagoger resonerar kring övergångsobjekt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Bood; Malin Röjeskog; [2019]
    Nyckelord :Attachment; Safety in children; Transitional object; Anknytning; Trygghet; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur pedagoger i Sverige och USA uppmärksammar och resonerar kring sambandet mellan trygghet och övergångsobjekt och dess användning i förskolan. Det är en kvalitativ studie som utförts i två länder. LÄS MER

  5. 5. Små barns behov under vilan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Troein; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; Övergångsobjekt; Behov;

    Sammanfattning : Skolverket (2017) har publicerat en rapport som visar att barngrupperna inom förskolan har ökat och att omsorgen får stå tillbaka för en undervisningsbetonad verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur små barn (1-3) uttrycker sina behov vid förskolans vila, samt hur förskolepersonalen svarar på dessa behov. LÄS MER