Sökning: "Övergångsprocess"
Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade ordet Övergångsprocess.
11. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
12. Framtiden för slöjd : Framtiden för slöjden. Hur kan skolslöjden utvecklas/förändras?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om trä- och metallslöjden, dvs den del av slöjden som arbetar med hårda material kan bli sammanslagen med ämnet teknik. Bakgrunden till det är att jag vill undersöka om hur slöjdens framtid skulle kunna se ut och om man skulle behöva förändra ämnet för att låta det passa in mer i framtidens teknikutveckling. LÄS MER
13. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av övergången in i den nya professionen : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Det finns idag en brist på grundutbildade sjuksköterskor, samtidigt som behovet ständigt ökar. Sjuksköterskeutbildningen ska ge förberedande kunskaper som sedan ska omvandlas i praktiken. Sjuksköterskeyrket kan beskrivas som “spindeln i nätet” och arbetsuppgifterna att utföra under ett arbetspass är många. LÄS MER
14. Barns övergångsprocess - komplex och fylld av känslor : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevelser av den övergång barn gör från förskola till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att ta del av förskollärares livsvärldar för att beskriva deras upplevelser av fenomenet barns övergångsprocess från förskola till förskoleklass. För att svara till studiens syfte ställs frågeställningarna: Hur upplever förskollärare den övergång barn gör från förskola till förskoleklass? och Hur kan essensen av barns övergångsprocess beskrivas? Fenomenologi förenad med hermeneutik utgör studiens vetenskapsteoretiska utgångspunkt. LÄS MER
15. Att ordna övergångsprocesser utifrån det enskilda barnet : -En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av övergångar från förskola till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study describes transitions from preschool to preschool class. The purpose of this study is to contribute with knowledge of preschool teachers perspectives on their work of adapting transition processes to individual children´s needs and conditions. The focus of the study is preschool teachers descriptions/statements of their work. LÄS MER