Sökning: "Övergeneralisering"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Övergeneralisering.
1. Rörande bruket av mentala verb i japanska
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JapanskaSammanfattning : I den här kandidatuppsatsen undersöks bruket av mentala verb bland L2-talare av japanska. Teoridelen behandlar den betydelse som evidentiella markörer och Kamios teori om informationsterritorium har för ämnet. Därefter redogörs för den kvantitativa studie som har utförts i form av en korpusundersökning. LÄS MER
2. Utmaningar och möjligheter inom algebra En studie om hur tre lärare hanterar olika typer av missuppfattningar i undervisningen
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : När elever gör systematiska räknefel i matematik så tyder det på att de har missuppfattat nå-got i matematiken. En missuppfattning kan bero på övergeneralisering vilket innebär att en elev lär sig en ny regel och eleven tror att denna gäller i flera situationer och på så sätt över-generaliserar eleven den nya kunskapen - vilket leder till felaktiga antaganden. LÄS MER
3. Mönsterseparation och mönsterkomplettering av sociala stimuli
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Vårt långtidsminne har en avgörande roll i våra liv. Det ligger till grund för vår uppfattning av det som har hänt, det som händer just nu och det som kommer hända i framtiden. LÄS MER
4. Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med polska som modersmål
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Som SFI-lärare har jag märkt att elever från vissa modersmålgrupper (exempelvis slaviska språk) har svårt att tillämpa sig olika grammatiska moment i det svenska språket. På grund av detta vill jag fördjupa mina kunskaper i detta ämne och granska orsaker för dessa svårigheter i inlärningen av svenska språket. LÄS MER
5. ”Så vill råtta fantastisk inte har den” : Stavningen hos döva och hörselskadade elever i årskurs fyra och fem
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Man kan misstänka att döva, hörselskadade och hörande barn har olika slags problem med rättstavning eftersom de har olika förutsättningar när de lär sig skriva. I denna studie har därför felstavningar hos döva och hörselskadade elever från årskurs fyra och fem undersökts och jämförts med en kontrollgrupp av hörande. LÄS MER