Sökning: "Överlämning grundskola gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Överlämning grundskola gymnasiet.

  1. 1. Övergångsprocessen från årskurs nio till gymnasiet : Med fokus på elever med behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Thomas Forsberg; Lazar Terzic; [2023]
    Nyckelord :Behov av särskilt stöd; gymnasiet; semistrukturerade intervjuer; specialpedagoger; specialpedagogiska perspektiv; övergångsprocess; överlämning;

    Sammanfattning : Denna studie har handlat om övergången för elever från årskurs nio i grundskolan till gymnasiet som ofta innebär en utmaning för elever på olika sätt utifrån deras bakgrund och olika behov. Syftet med studien har varit att få en ökad förståelse för de utmaningar och möjligheter som specialpedagoger på gymnasiet möter i sitt arbete med övergången från grundskola till gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. ”Dialog med eleverna är ett av fundamenten i min profession” : en enkätstudie om elevers delaktighet i val av anpassningar vid dyslexi

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Hahn; Jessica Ekenheim Sebina; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; participation; reading and writing difficulties; special educational perspectives; special support; student influence; transitions between stages; Dyslexi; delaktighet; elevinflytande; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogiska perspektiv; särskilt stöd; överlämningar mellan stadier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utreda hur speciallärares eller specialpedagogers tillvägagångssätt ser ut, när de tar reda på vilka anpassningar som gynnar elever med dyslexi. Detta undersöks genom att studera hur olika gymnasieskolor utformar anpassningar eller använder sig av de anpassningar som eleven har haft tidigare på högstadiet, samt ta reda på hur överlämning görs, mellan de stadierna. LÄS MER

  3. 3. Överlämningar från högstadiet till gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Bergman; [2020]
    Nyckelord :Överlämningar; systemteori; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Förhoppningen med denna studie är att få upp ögonen på hur viktig en bra överlämning är. Att se om regeringens lagändring av hur en överlämning ska gå till följs eller inte och varför göra en lagändring om den inte följs? Undersökningen vill belysa att man som mottagande skola inte kan få för mycket information om en elev utan desto tydligare överlämning desto större chans till en lyckad skolgång. LÄS MER

  4. 4. Systematisk övergång : En specialpedagogisk analys av lärares muntliga framställningar om övergång från grundskola till gymnasiets Språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sofie Hammarqvist; [2017]
    Nyckelord :övergång; överlämning; stadieövergång; samverkan; konflikt; dokumentation; bedömning; Språkintroduktion; skola; nyanländ; elev; läridentitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera muntliga framställningar av lärare på gymnasiets Språkintroduktion, om övergången av elever från grundskolan till Språkintroduktionen på gymnasiet. Som metod användes insamling och analys av kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Stadieövergång - starten på något nytt eller början till slutet : En studie om hur elevers behov av stöd i matematik möts när de börjar på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ditte Wålberg; Ann - Sofie Solman; [2015]
    Nyckelord :kartläggning; matematiklärande; matematiksvårigheter; samverkan; stadieövergång grundskola-gymnasieskola; överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att få fördjupad förståelse av hur elevers tidigare erfarenheter och behov av anpassningar och stöd i matematik i grundskolan möts i årskurs 1 på två gymnasieskolor, samt hur informationen kring eleverna överförs mellan skolformerna. Studien utgår från en kvalitativ ansats med ett utvecklingsekologiskt och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER