Sökning: "Överlämning skola"
Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden Överlämning skola.
6. Nationella prov i årskurs 3, dess användning och funktion för en skola i övergången till mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie undersöker hur lästesten och provresultatet från de nationella proven i årskurs 3 påverkar lågstadielärares arbete med elever i lässvårigheter, därtill hur resultatet tas emot och används av mellanstadielärare i övergången till årskurs 4. Datainsamlingen gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med en skolas rektor, en specialpedagog och fyra lärare i låg- och mellanstadiet. LÄS MER
7. Övergångar mellan mellanstadiet och högstadiet gällande elever i behov av stöd : Specialpedagogers/specialläraresoch mentorers uppfattning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att se hur övergången mellan mellanstadiet och högstadiet ser ut i olika skolor i olika kommuner gällande elever i behov av stöd utifrån specialpedagogers/ speciallärares och mentorers perspektiv när det kommer till upplägget av extra anpassningar och särskilt stöd, med den sociokulturella teorin som bas. En kvalitativ forskning genomfördes innehållande 13 semistrukturerade intervjuer, sju med specialpedagoger/ speciallärare och sex med mentorer, med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER
8. Från förskola till förskoleklass - en forskningsöversikt om de inre och yttre processer som omger barnen i den pedagogiska övergången
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Denna studie är en forskningsöversikt i ämnet övergång mellan förskola och skola. Metodvalet innebär att forskning i ämnet sammanställts och analyserats utifrån likheter och olikheter i studiernas utfall. Sammanlagt fjorton studier har använts i genomförandet av den här studien. LÄS MER
9. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
10. ÖVERGÅNGEN TILL FÖRSKOLEKLASS FÖR BARN SOM UPPVISAR SÅRBARHET
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i förskolan och i förskoleklass ser på övergången till förskoleklass för barn som uppvisar sårbarhet utifrån möjligheter, hinder, samarbetsformer och den egna yrkesrollen. Denna kvalitativa studie är inspirerad av en utvecklingsekologisk teori som utgår från samspelet mellan individen och den omgivande miljön. LÄS MER