Sökning: "Úmeå universitet 2010 institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Úmeå universitet 2010 institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

  1. 1. Att läsa för målen och för att klara livet : Lärarperspektiv på litteracitetsundervisning på SFI studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Koko Molander; [2022]
    Nyckelord :litteracitetspraktiker; grundläggande läs- och skrivinlärning; vuxenutbildning; stöttning;

    Sammanfattning : Att utveckla sitt skriftspråk som vuxen och på ett andraspråk är en komplex situation som kräver mycket av den studerande, men också av läraren. Syftet med denna studie är att undersöka hur litteracitetsundervisning på Kommunal vuxenutbildning i svenska som andraspråk (SFI) inom den senare delen av studieväg 1 organiseras och kan förstås utifrån ett utvidgat perspektiv på litteracitet. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vet att du är starkast i hela universum, men jag trodde du var i fara och ville bara vara hjälte en stund” säger Kalle : En kvalitativ barnboksanalys utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Olovsson; Sandra Walter; [2021]
    Nyckelord :Barnböcker; femininitet; genus; identitet; jämställdhet; maskulinitet; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur karaktärer representeras och framställs i utvalda bilderböcker ämnade för barn i förskoleåldern. De frågeställningar som studien utgått ifrån handlade om vilka representationer som synliggjordes; hur fördelning av talutrymmet såg ut; och slutligen huruvida dessa utmanades utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Behöver du hjälp? : En intervjustudie om hur specialpedagoger upplever det särskilda stödet i yrkesförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anton Carlström; [2021]
    Nyckelord :Särskilt stöd; yrkesförberedande gymnasieprogram; specialpedagogik; extra anpassningar;

    Sammanfattning : I svensk gymnasieskola under år 2021 så studerade 29% av eleverna på en yrkesförberedande utbildning, vilket motsvarar cirka 105 000 elever. Enligt policydokument likt Skollagen (SFS 2010:800 kap 3) så har dessa elever rätt till både en kvalificerad utbildning och ett så kallat adekvat särskilt stöd om de inte klarar av utbildningens kunskapskrav. LÄS MER

  4. 4. DIFFERENTIERAD LÄS OCH SKRIVINLÄRNING : Ett sätt att möta elevernas olika nivå i år ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Olsson; [2021]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Individualiserad undervisning; Läsinlärning; Skrivinlärning; Kamratlärande; Kooperativtlärande;

    Sammanfattning : När elever börjar i skolan har de väldigt olika erfarenheter av språket och att läsa och skriva. I skollagen (SFS 2010:800) står det att hänsyn skall tas till elevernas olika behov. Att möta variationerna av elevernas kunskapsnivå vid skolstart blir en utmaning för de undervisande lärarna. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledare och dess icke tillvaratagen kompetens inom elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Olsson; Sanne Johansson; [2020]
    Nyckelord :elevhälsoteam; utveckling; studie- och yrkesvägledning; förebyggande och hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : I dag har studie- och yrkesvägledare inte en självklar plats i elevhälsoteamet. Detta innebär försummad kompetens för elevhälsoteamet då yrkesrollen besitter stor kunskap inom anpassade studiegångar, information vid skolövergångar, studiemotivation m.m. LÄS MER