Sökning: "äkta människor"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden äkta människor.

  1. 6. Artister som vandrande varumärken : En kvalitativ studie om hur artister blir ett human brand

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alida Swartling; Louise Schander; [2021]
    Nyckelord :human brand; personal branding; authenticity theory; attachment theory; stakeholder theory;

    Sammanfattning : Att använda människor som varumärken är ett växande marknadsföringsfenomen som har fått benämningen human brand. I dag går det bland annat att hitta detta fenomen i musikbranschen där artister ses som varumärken för sin musik. LÄS MER

  2. 7. Från insikt till aktivt deltagande i samhället : En kvalitativ studie om Skolan som arenas möjliggörande av socialpedagogiska gemenskaper

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Susanna Larsson; Ulrika Kragell; [2020]
    Nyckelord :Skolan som arena; gemenskaper; Jämlik stad; socialpedagogik; föräldrasamverkan; bildningsprocesser;

    Sammanfattning : Tanken med satsningen Skolan som arena är att öppna upp skolan för aktiviteter utanför skoltid, vilketska ske genom samverkan mellan offentliga, privata och idéburna organisationer. Syftet med denna uppsats var att utforska hur Skolan som arena bidrar till socialpedagogiska utvecklings- och läroprocesser för professionella och boende i området kring skolan. LÄS MER

  3. 8. Hjälp, 'asså jag mår typ dåligt... : En studie av interaktionen mellan läkare och patient vid psykisk ohälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lennart Byström; Kristina Liliedahl; [2020]
    Nyckelord :Medikalisering; Responsivitet; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Depression är en allt oftare förekommande diagnos och avspeglar att allt fler människor drabbas av ett psykiskt lidande. Ett ökande antal fenomen som hör till normala livsomständigheter är föremål för medicinsk diagnostik och behandling vilket innebär en medikalisering. LÄS MER

  4. 9. ”ALLA MÄNNISKOR ÄLSKAR OSS SÅ LÄNGE VI TILLHÖR DEM” - En studie av relationen mellan människor och människoliknande robotar i Westworld och Äkta Människor.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Emelie forslund; [2018-04-12]
    Nyckelord :Human-robot interaction; Science fiction television; Science fiction – Criticism and interpretation; Representation; Frankenstein complex;

    Sammanfattning : SUMMARY: In this study the goal has been to analyze how the relationship between humans and robots are represented in two science fiction series; Westworld and Real Humans (Äkta Människor). Based on the theories of Stuart Hall about representation, Julie Wosk’s book My fair laides and Gorman Beauchamps article The Frankenstein complex and Asimov’s Robots, I have studied how the humanlike robots are represented and how the myths of the Frankenstein complex and the myth of Pygmalion are represented in the two series. LÄS MER

  5. 10. "Vi är vanliga människor" : En studie av hur YouTube-kändisar framställer sig själva för att lyckas med sitt kändisskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Stiglund; [2017]
    Nyckelord :YouTube; YouTube celebrities; internet celebrity; impression management; micro-celebrity; YouTube; YouTube-kändisar; internetkändisskap; intrycksstyrning; mikrokändisskap;

    Sammanfattning : I det samhälle vi idag lever i ses offentlighet som statussymbol och värdemätare vilket gjort att människor, för att lyckas, måste skapa personliga varumärken. Internet har förenklat skapandet och spridandet av dessa personliga varumärken eftersom det på sociala medier finns verktyg att använda för att skapa en publik personlighet. LÄS MER