Sökning: "äldre val"

Visar resultat 1 - 5 av 277 uppsatser innehållade orden äldre val.

  1. 1. Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Fredriksson; Thea Kristensson Lexén; [2023-10-23]
    Nyckelord :fritidshem; elevinflytande; fritid; digitala medier; anledningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. LÄS MER

  2. 2. Vattenkraft eller vattenmiljö? En analys av ramvattendirektivets implementering till följd av den nationella omprövningen av vattenkraft

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Axel Halvarsson; [2023-02-15]
    Nyckelord :Vattenkraft; Omprövning; Nationella planen; Moderna miljövillkor; Miljökvalitetsnormer; Ramvattendirektivet; Nationella omprövningen;

    Sammanfattning : Den svenska vattenkraften har en stor betydelse för Sveriges elförsörjning, då det är en pålitlig och stabil energikälla som står för ungefär 45 % av Sveriges totala elproduktion. Samtidigt har vattenkraft en negativ påverkan på vattenmiljön då den ger upphov till förlust av biologisk mångfald genom exempelvis försämrade vandringsmöjligheter för fisk, förändrade flödesmönster och torrläggning av tidigare strömmande vatten. LÄS MER

  3. 3. Klimatpåverkan av stabilitetshöjande åtgärder för kajkonstruktioner

    Master-uppsats, KTH/Jord- och bergmekanik

    Författare :Elin Hafstad; Gerd Waldheim; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bostäder och infrastruktur utvecklas alltmer längs strandlinjerna i Stockholmsregionen. Detta har ökat användningen av befintliga kajer och visatpå behovet av renovering av äldre kajkonstruktioner. Vid bedömning av kajens tillstånd kan totalstabiliteten vara ett problem. LÄS MER

  4. 4. Man gör det inte för att tjäna på det själv, utan för att hjälpa till : Det medborgerliga engagemangets innebörd och värde enligt unga elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabella Erkki; [2023]
    Nyckelord :civic engagement; engaged citizens; young people; upper secondary school; social studies; medborgerligt engagemang; ungdomar; gymnasieskolan; engagerade medborgare; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan ska uppmuntra och fostra elever till att bli aktiva samhällsmedborgare, samtidigt som elevernas rätt att engagera sig på olika sätt i nutiden debatteras. Ungas möjligheter att göra sina röster hörda är enligt forskningen låg, samtidigt som tidigare forskning inte fokuserat på elevernas syn på medborgerligt engagemang. LÄS MER

  5. 5. Dansa som en mask och hoppa som en groda : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av naturvetenskap i förskolan ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Clara Ekman; Karin Sivertsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; fenomenologi; naturvetenskap; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i förskollärares naturvetenskapsundervisning. Syftet med studien var att undersöka vad förskollärarna ansåg sig ha för kunskaper samt hur dem tillämpade kunskaperna i praktiken. LÄS MER