Sökning: "ämnen att skriva om"

Visar resultat 6 - 10 av 97 uppsatser innehållade orden ämnen att skriva om.

  1. 6. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  2. 7. Tekniskt eller undersökande arbere. : Vilket har sjöingenjören störst användning av inom sitt framtida yrke?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Emil Johansson; [2022]
    Nyckelord :sjöingenjör; sjöingenjörsstudent; tekniskt; undersökande; användbarhet;

    Sammanfattning : Tekniskt eller undersökande arbete, vilket har sjöingenjören störst användning av inom sitt framtida yrke? För att uppnå studiens syfte har denna undersökning genom en kvalitativ intervjumetod uppbyggd på ett struktuerat sätt, med frågor som stickats ut via e-mail försökt att ge en inblick i yrkesaktiva sjöingenjörers erfarenheter över att använda sina självständiga arbeten i det dagliga arbetet ombord. För att uppnå detta har man delat in de tidigadre skrivna examensarbetena i tekniska eller undersökande ämnen. LÄS MER

  3. 8. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  4. 9. Estetiska lärprocesser i den naturvetenskapliga undervisningen : En intervjustudie om estetiska lärprocessers betydelse för naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan F-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Arleen Aziz; [2022]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig undervisning; estetiska lärprocesser; estetiska erfarenheter; motivation;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan årskurs F-9 och hur de upplever att det främjar elevers lärande. Fokus ligger dock framför allt på det gemensamma mellan estetik och lärande där estetiska lärprocesser anses vara ett arbetssätt för att, inom alla ämnen, nå kunskap. LÄS MER

  5. 10. Musikundervisning eller musik i undervisning på förskolan? : En studie om pedagogers syn på musiken och dess inflytande i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Sollenhag; Frida Österberg; [2022]
    Nyckelord :Musik; Undervisning; Pedagoger; Förskolan; Kontext; Lärprocesser; Utvecklingszon; Likvärdighet; Mediering; Sociokulturellt perspektiv; Förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares och barnskötares beskrivningar av musikundervisning i förskolan. Vårt syfte är att bidra med kunskaper om pedagogernas syn på musikundervisning i förskolan i relation till likvärdighet och musikens inflytande på undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER