Sökning: "ämnen c- skola"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden ämnen c- skola.

  1. 1. Skriftliga omdömen – En studie av skriftliga omdömen från tre skolor inom samma kommun

    C-uppsats,

    Författare :Annika Jansson; [2011]
    Nyckelord :Skriftliga omdömen; IUP; LPP; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Under höstterminen 008 trädde ett förslag från regeringen i kraft som innebar att alla skolor i Sverige skallskriva skriftliga omdömen till alla elever i samtliga ämnen de undervisas i. De skriftliga omdömena fick, tillskillnad från tidigare bestämmelser, även vara betygsliknande och det var upp till varje enskild skola att utformadem. LÄS MER

  2. 2. Vilka mål? Hur slöjdlärare presenterar de nationella målen i sin undervisning och vad eleverna uppfattar

    C-uppsats,

    Författare :Lovisa Falk; [2011]
    Nyckelord :Nationella mål; slöjdundervisning; arbetssätt; kom;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att uppmärksamma hur några slöjdlärare arbetar för att synliggöra de nationellakursplansmålen för sina elever. Uppsatsens frågeställningar lyder: Hur presenterar läraren de nationella målen iundervisningen? Vilken bild har eleverna, känner de till de nationella målen? Hur relaterar lokala mål tillnationella mål?I uppsatsen belyses forskning kring vikten av att elever har kännedom om undervisningens syfte och rapporterom att skolan brister i att förmedla mål. LÄS MER

  3. 3. De estetiska ämnenas status – en jämförande studie mellan en Freinetskola och en kommunal skola

    C-uppsats,

    Författare :Maria Forslund; Gustaf Gimstedt; [2010]
    Nyckelord :Estetiska ämnens status; estetik; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: På praktikplatser har vi sett hur de estetiska ämnenas status i skolan i allmänhet har setts som ganskalåg. Övriga lärare verkar inte ha någon större insikt i eller förståelse för den estetiska verksamheten, vilket ocksåi värsta fall kan smitta av sig på eleverna. LÄS MER

  4. 4. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annie Carlsson; Petter Jönsson; [2009]
    Nyckelord :Status; holistisk kunskapssyn; skolämnen;

    Sammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER

  5. 5. På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Helen Brandin; Karin Andersson; ; [2008]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; Reggio Emilia; estetis;

    Sammanfattning : Vi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att detfinns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. LÄS MER